20120212

Och svar tack herr Löfven! [UPPDATERAD]


mer svar än så vill jag ha!!
Så kommer Stefan Löfven vara med i Agenda och jag hoppas på en del svar. När han var med i TV4 för ett par veckor sedan så lovade han att komma med svar kring sin laguppställning och att det inte skulle dröja månader. Kan vi få svar ikväll tro?

        För vi har inte tid och det är viktigt att det med jämna mellanrum kommer tankar om både organisation, laguppställning och politik. Vänta och se fungerar inte längre utan det behövs leverans. Jag gav Håkan Juholt 100 dagar men frågan är om vi har tid med 100 dagar här. Jag är ytterst tveksam och tror tiden rinner allt för snabbt och så är både kongress och val här. För vi ska veta att vi inte har på oss till september 2014 utan måste vara klara mycket tidigare då det är val till Europa-parlamentet.

        Så Stefan Löfven ge oss lite svar ikväll. Partiet behöver svaren, för att inte stiltjen ska breda ut sig och nerförsbacken fortsätta (ja den må gå upp lite men sedan om inget händer…). Men det är framförallt gentemot våra väljare som vi måste visa på att vi förstår allvaret och att vi gör något åt det missnöje som väljarna visat oss i två val.  Som Mona Sahlin sa så räcker det inte med ny ledare utan mycket mer måste till och ikväll så visa det Stefan Löfven!

[UPPDATERAD]
       Det blev en bra intervju med Stefan Löfven. Möjligen kan man tröttna på journalisters (i detta fall Mats Knutsson) tjat om skatter. Är det så att den egna plånboken styr frågeställandet? Trots detta så höll Stefan Löfven linjen och var lugnet. Men inga frågor kring utveckling. Vidare så fanns inga frågor kring utrikespolitiken och Grekland mm. Med andra ord, frågor på mammas gata och det gick bra.Men fick jag några svar på mina frågor… Nej det fick jag inte med jag känner mig i alla fall säkrare nu. Inga grodor inga löften utan täckning. Men som jag var inne på så behöver vi snart få leverans också. En lugn trygghet kommer inte fungera länge. Så om jag inte misstar mig så är det riksdagsgrupp på tisdag och då en signal om laget för att sedan under de kommande veckorna kunna få lite praktisk politik utifrån talespersonerna tillsammans med Löfven. Visa laget och att lagkaptenen är med tillsammans. Att vi åter får tilliten i partiet. som avslutning kan jag konstatera att Leif Pagrotsky ikväll fick ett allt större tryck på sina axlar kring den framtida Socialdemokratiska skattepolitiken. Bra jag gillar när vi pressas att leverera.


        Kul att media nu börjar syna regerings siffror. Vill se mer av detta och är det möjligen så att  de inte kommer fram gentemot (S) och då, äntligen får vända sig mot regeringen...

Media: DN, Exp, SVT, SvD, Exp,
Martin Moberg, Björn Andersson, Helena Ericson och Johan Westerholm har också kollat på TV
Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Politometern med en samling med politiska bloggar. Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om Socialdemokraterna, Nystart,Stefan Löfven, samhälle, politik, Gröna folkhemmet, pensioner,