20120401

GPs:en

Tog den sedvanliga söndagspromenaden med skillnaden att jag slog på GPS:en för att se hur lång vår runda var. En sak som slog mig var att vi inte visste målet utan använde GPS:en för att se vart vi gått i efterhand. Att konstruera målet efter vart vi hamnade och hävda att det blev rätt. Må så vara på en promenad en söndag i april, men om de politiska målen formas på samma sätt...

          Den politiska GPS:en måste var klar med vart målet är. Men osäkerhet kan råda vart man startar och så är nu fallet och det kommer påverka tiden och vägen till målet. Socialdemokraterna borde veta målet men jag svävar på målet i denna fråga. Ibland så kan jag känna att det blir en sammanblandning av gamla startsträckors mål som även ska vara slutmålet. Att de borgerliga är oroliga över den vilsenhet som finns inom det socialdemokratiska partiet är bra men frågan är när denna tysthet och interna studeranden av kartan ska leda till språng. Göran Persson ska ikväll i Agenda hylla taktiken. Om det är en taktik eller om det är en osäkerhet råder jag vara delad om.

         Så vi fann vårt mål och GPS:en kunde visa hur vi gått och konstatera att målet var det samma som starten. I vårt fall bra då bilen väntade där (jaja vi hade handlat innan så inga klimatrörpåsignojor). Men att partiet ska göra detsamma att sluta vid starten. I den bemärkelsen att tillbaka till svunna tider. Målet måste vara framåt men förankrad i kunskap som man samlat på sig under promenadens gång. En fråga som jag ställer mig är om GP kommer bli partiets GPs? Och om så är fallet blir det fall eller leder det framåt? Vem vet kvällens Agenda kanske ger en ledtråd eller i alla fall några nya koordinationer som vi kan mata in i GPS:en...

Media: Ab, Ab2, Ab3, SvD, SvD2DN, Exp,
Bloggat: Peter Andersson och Martin Moberg på ämnet
Mer på NetRoots för progressiva bloggare ochPolitometern med en samling med politiska bloggar. Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om Socialdemokraterna, socialdemokratin, ideologi, bidrag, arbetslinjen, politik, samhälle, krönika,