20121006

Kaffe utan blixt...


Lördag och sitter i favoritfåtöljen och tar del av Alliansens desperation. Att slita sig från familjerna för att sätta sig på ett kaffe i Stockholm och fika med kameror och mickar i kopparna är inget annat än desperat. Själv väljer jag mitt kaffe utan blixt.

          Bilden är att de på allvar känner sig hotade av de som framkommit denna vecka. Dels att de själva lagt en budget som inte givit den utdelning som de hoppats på form av höjda siffror för Centern och Kristdemokraterna. Dels så verkar det som om Socialdemokraterna kan funnit en framkomlig väg i den infekterade frågan kring vinstuttag i välfärden. En klassisk kompromiss som förhoppningsvis kan få partiet att fokusera på välfärdens innehåll.

            En sak som slår mig är Alliansens nöjdhet över sin egen politik. Trots en skyhög arbetslöshet så verkar det som om vi mer eller mindre var nere på noll med den förda politiken. Ingen om prövning utan bara öka takten med samma politik. Lite som den där matteläraren som jag hade. När klassen inte begrepp genomgången så höjde han bara rösten och sa samma sak igen. Fortfarande så förstod ingen men han kände sig duktig och ingen fick godkänt. Kan sägas att han inte blev kvar så länge… Lite så är det nog med Alliansen att de inte kommer vara kvar så länge till. Om inte så för att de, partimässigt, kommer halveras. Det borde sända Fredrik Reinfeldt och strategen Schlingmann en rysning längs ryggraden och en annan taktik än dagen borde se solen sken.

             Noterar att det tog 10-11 år för Socialdemokraterna att nå samma regerings trötthet som Alliansen med Moderaterna i spetsen lyckats med på 5-6 år. Om det handlar om politisk tomhet eller ett högre tempo kan man resonera om. För min del tror jag på en kombination med tonvikt på den politiska tomheten.

             Inspirerad av de fyra trötta partiledarna för Alliansen som laddar för morgondagens partiledardebatt ägnar jag nu tiden åt lite kaffe innan jag ställer mig vid spisen med rödvinet i ena näven och den andra rörande i grytan…


Media mm: Ab, Exp, Exp2, DN, DN2, SvD, SvD2, SvD3, Högbergs Tankar, SVT,
Mer på NetRoots för progressiva bloggare. Den socialdemokratiska programkommissionens blogg och Politometern med en samling med politiska bloggar. Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om politiksamhällekulturpersonligtVimmerby