20121124

Urban Bäckström allt mer politisk, som Kålle..

Lördag, Vimmerby och solen skiner. Lyssnar på lördagsintervjun med Urban Bäckström. Det finns en försiktig nyfikenhet gentemot vad som sker i socialdemokraterna. Senast är det diskussionen om att få en fungerande arbetsförmedling. Ser samtidigt att Carl Bildt är en säkerhets fara och Sossarna är nu ett framtidsparti…

          Tja lite sprida tankar denna lördag blir det. Svårt att finna ett ämne att skruva. Till en början så lyssnar jag på lördagsintervjun och inledningsvis ger Urban Bäckström ett sympatiskt intryck men så kom frågan om vinsterna i välfärden och han ser (S) för slaget som det största hotet mot företagsamheten sedan kosackvalet. Allt landar en platt ideologisk blindhet utan en faktisk relevans i verkligheten. Det jag hör är att man ska lyfta den enskilde från att vara en demokratisk väljare till att bara bli en kund.

              Jag ser en återpolitisering av arbetsmarknadens partner. LO lägger stor energi vid vinster i välfärden utan att jag direkt kan se koppling till deras medlemmar. Vi ser kommunal som berörs direkt är emot ett vinstförbud för att de inte gynnar deras medlemmar. Svenskt näringsliv driver på i vinstfrågan och gör det till ett avgörande för hela företagssverige och vidare in på hur välfärdens ska finansieras över tid. Personligen tycker jag det är bra. Jag gillar att vi tydliggör vad vi står i frågor och att vi kan få fler att deltaga i det politiska samtalet. Hör samtidigt som jag skriver detta att vi inte kommer få vår operation skrämmer Urban Bäckström med i radion.

            Det finns ett finansieringshot som bollas upp och svaret är bara privat bidrag och privata bolag eller så dör vi på gatan utan vård eller utbildning… Säger bara suck. Det som jag kan köpa är att vi måste diskutera innehållet och hur mycket som vi ska erbjuda. Vad är rimligt att vi gör med våra gemensamma resurser och vad som vi anser inte är nödvändigt. Vidare så bör vi föra ett samtal kring det egna ansvaret och det är en klassisk socialdemokratisk värdering. Att man ska göra rätt för sig (vi kunde senast läsa det av partikvartetten i DN)

            Så tystande Urban Bäckström i min dator och stycket ovan får väll vara mitt intryck av intervjun. Men det ställer en del frågor och ska nu Socialdemokraterna vara ett framtidsparti så måste man också peka på hur jobben ska till. Till skillnad mot Urban Bäckström så är jag inte missnöjd med Stefan Löfvens första tid. Känner att det finns en balanserad syn på det offentligas ansvar gentemot det privata. Det som Svenskt näringsliv vill göra är att skjuta den gränsen på ett tydligt sätt. Visst säger Bäckström att han inte vill se en amerikansk modell, men det är nog inte för att han i grunden är emot ett stort inslag av privata, utan för att den faktiskt inte verkar fungera bra i praktiken…

           Socialdemokraterna måste ta ett stort tag i just demokratiseringsfrågan. Det är där som kärnan ligger. Vi ser hur borgerliga företrädare försöker göra demokratin till ett kundval av vilket bolag som ska utföra tjänster. Det är i mitt fall en mycket farlig väg att gå. Att förminska demokratin till kundval. Så när Socialdemokraterna inte vill med statliga direktiv styra införandet av LOV (Lagen om valfrihet) är det ytterst en demokrati fråga som tar grund i det kommunala självbestämmandet. Att kommuninvånarna själva ska rösta fram vilka som ska företräda dem och med det vilken politik som ska gälla den kommande mandatperioden. Tänk ramaskriet från Täby, Danderyd eller Vellinge om en socialdemokratisk regering hade bestämt att kommunalskatten skulle vara på samma nivå i alla kommuner. Tanken finns inte, även om vi har ett utjämningssystem som ogillas av dessa kommuner (som trots detta har de lägsta skatterna i landet). Urban Bäckström finns inte med här och så ska han nog inte heller finnas.

Ojdå… Nu tyckte jag igen en massa… Tja får väll tacka Urban Bäckström! 

Mer på NetRoots för progressiva bloggare. Den socialdemokratiska programkommissionens blogg och Politometern med en samling med politiska bloggar. Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om politiksamhällekulturpersonligtVimmerby