20130704

#Almedalen13 : Nationalisten och fiske...

Vem vågar du möta på stadens gator? Johan Westerholm ställer frågan utifrån en intervju med Veronica Palm. Själv fick jag en invit att ta en golfmatch eller fisketur med en av dessa mörknets män. En nationalist som lämnat nationaldemokraterna för att de verkar för veliga om jag förstår frågan rätt. På hans blogg gör Svenskarnas parti reklam. Han är en trevlig kille... Funderar på fisketuren.... Jag gillar att fiska.

Den dag vi inte kommunicerar med folket är vi en död rörelse. Vi är nära för vi är inte längre närvarande. Vi finns inte med en naturlighet i folks vardag oavsett var de befinner sig. Det naturliga samtalet på arbetsplatsen, krogen är inte längre där. Vi drar oss för de ställen där likasinnande finns. Jag är själv en produkt av detta. Jag vill inte men vägen är enkel att vandra och jag är inte ensam. Vi drar oss för de tuffa samtalen oavsett om de kommer från tuffa invandrarområden eller den extrema högern. Vi stannar inne i boxen där vi finner en trygghet. En av dessa boxar är Almedalen. Jag är inte i den trygghetsboxen i år. Hemma och semestrande i Halmstad. Två likanande boxar kan man säga. Jag möter bara mitten av samhället inga av de som inte känner sig sedda av samhället det vill säga såna som mig.

Nu fortsätter jag med min öl i ett soligt Halmstad. Bara skötsamma människor runt mig precis som vi vill ha det och så bygger vi våran politik från detta. En politik som svärmar stora delar av medelklassen och en stor del av svenska partiernas sympatisörer. Inget som närmar sig det "farliga" utan allt i vår trygghetsbox.

Imorgon ser jag Gessle och kompani göra premiär för sin turne i Halmstad. Men jag nynnar redan på "gå och fiska"...

Media mm: AB, AB2, SvD,
Mer på NetRoots för progressiva bloggare. Politometern med en samling med politiska bloggar. Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,