Idag i alla medier slås de upp att 6 av 10 svenskar vill ha ny kärnkraft. Jag säger bara som man frågar får man svar.
Det finns inga frågor kring alternativ. är ska frågan ställas. Om vi kan klara energiförsörjningen till näringslivet vill du avveckla kärnkraften till förmån för förnyelsebar energi.
Den mediala bilden som målas upp är att socialdemokraterna, vänsterpartiet och miljöpartiet vill stänga alla kvarvarande reaktorer i dag. Det är inte sant och det tror jag alla seriösa debattörer på både vänster och högerkanten vet men skiter i. Det vore bra om vi kunde få ett nyanserat samtal om energifrågan där vi ser att våra gemensamma ändliga resurser inte kommer att finnas kvar i all evighet utan att vi måste finna alternativ som håller över tid. Det innebär för min del inga tokstopp utan en avveckling med förnuft ( Det var väll så det sades i folkomröstningen?)
Läs även andra bloggares åsikter om Kärnkraft, politik, avveckling, Oppionsundersökningar,
Sant! Men för att vi inte ska bli tvingade till en osund avveckling måste man kanske börja planera nya kärnkraftsverk nu. Inte när är för gamla.
SvaraRaderaJohan du verkar inte tro att vi ska koma fram till alternativ på 20-30 års tid. Jag tror mycket på teknik utvecklingen. Om man bara backar bandet 20 år hur såg tekniken ut då.
SvaraRaderaHur många svenskar vet om att Sverige är världens 4:e största exportör av tidningspapper?
SvaraRaderaDär 80% av produktionen av tidningspapper går på export, främst till övriga norden samt till nordeuropeiska länder som Storbrittanien och Tyskland.
Sverige är också en stor exportör av journalpapper somanvänds till tidskrifter och magasin.
Holmen Paper lade ner sitt Wargönsbruk i December 2008, delvis på grund av högre elpris men också för att efterfrågan på journalpapper går neråt.
Holmen Paper är extremt beroende av sin produktion av journal-och tidningspapper.De tillverkar nästan enbart journal- och tidningspapper i deras bruk Hallstavik och Braviken.
SCA och StoraEnso är två andra stora tillverkare av journal- och tidningspapper.Även om både SCA och SToraEnso tillverkar många andra produkter.SCA är stora på hygienartiklar som blöjor och toalettpapper.
Medan Kinnevikägda Korsnäs bruk (norr om Gävle) enbart tillverkar vätskekartong (till Tetra pak).
Södra Cell (som ägs av 35.000 mindre skogsbönder i södra Sverige) tillverkar enbart pappersmassa där majoriteten går på export.Då Södra Cells tre bruk i Värö (norr om Varberg),Mörrum (i Blekinge) och i Mönsterås (norr om Kalmar) ej tillverkar några produkter av pappersmassan så får de över en massa av bindemedlet Lignin eller avluten som det kallas som heter Svartlut.Avluten innehåller förutom ligning, kåda så dess konsistens är som seg sirap.Avluten Svartlut förgasas under högt tryck och utgör numer ett bränsle till en gasturbin (som driver en generator) som finns vid Södra Cells tre pappersmassabruk.Södra Cell är numer nettoexportörer av el till elnätet.
EQT-ägda (Wallenbergarnas högriskbolag heter EQT) Munksjö papper.Deras bruk Vallstabruk (tror jag det heter i Askersunds kommun, i nordvästra delen av Vättern) tillverkar också pappersmassa och är också genom samma teknologi som Södra Cells tre bruk använder, nettoexportör av el.
Sedan finns det några andra pappersbruk i Sverige som ägs av mindre pappersföretag.Eller som Husums bruk som ägs av finska M-real.
Husums bruk har fått ett eget industrispår som är nu anslutet till Botniabanan.
Husums bruk är ett av de största pappersbruken i Sverige.
-Jag vet ej exakt vad Husums bruk tillverkar.
Kommer den svenska pappersindustrin som är en del av Basindustrin vara lika intresserade av att investera många miljarder i ny Kärnkraft om 10 år?
När efterfrågan på journal- och tidningspapper kommer att ha fått radikalt minskad efterfrågan i Sverige och världen.
SSAB Tunnplåts största kundsegment är den europeiska bilindustrin.
Framtidens hybrid- och elbilar måste väga avsevärt mindre än dagens för att förbruka så lite bränsle/el som möjligt.
Efter drivlinan (motor och växellåda) är det bilkarossen i stålplåt (tunnplåt) som väger mest.
Framtidens elbilar kommer snarare ha sinbilkaross gjord av kolfiber eller växtfiberarmerad epoxiplast.
Forskare vid Universitet i tyska Chemnitz håller på med sådan forskning.
Volvo Environment Prize,pristagaren 2007 var Amory B.Lovins som är grundare av Rocky Montain Institute i Snowmass,Aspen.Colorado.
www.rmi.org
RMI eller Rocky Montain Institute
utvecklade en Hybridbil redan 1990.
Hypercar heter den och det var troligen därför som Amory B.Lovins blev Volvo Environment Prize pristagaren 2007.
www.hypercar.com
Fiberforge heter avknoppningsföretaget från RMI som säljer kolfiberarmerad epoxiplast i krysslaminat till tillverkare av helkoptrar och flygplan idag.www.fiberforge.com
Boeing 787 Dreamliner,Boeings nya trafikflygplan kommer att ha 30% kolfiberarmerad epoxiplast i flygplanskroppen för att minska på flygplanets bränsleförbrukning.
Japanska Toray är desom tillverkar kolfibern till Boeing.
Japanska Toray bygger ny tillverkningsfabrik i Japan för att kunna leverera mer till den japanska bilindustrin kommande år.
Toyota uppvisade en Hybridbil,konceptbil med bilkarossen i kolfiberarmerad epoxiplast iOktober 2007 där hela denna bil vägde 425kg.
När den europeiska bilindustrin går över till att tillverka åtminstone chassit i kolfiber eller växtfiberarmerad epoxiplast (för att minska vikten) då kommer SSAB Tunnplåt drabbas mycket hårt och det kan ske om 10-15år.
Vad skall då ersätta bilindustrin för SSAB Tunnplåt?
Skall de tillverka mer badkar istället!
Mikael Andersson,göteborg