20091122

Mycket grumligt vatten rinner från Alliansen och Vattenfall.


Vem ljuger? En har fel. Lars G Josefsson hävdar bestämt att han och styrelsen förstod villkoren i avtalen. Maud Olofsson hävdar att hon har alla rätt. Vem sitter med svarte Petter.


Bilden blir allt mer klar. Maud ljuger och skickar tjänstemännen framför sig.

Maria Wetterstrand sätter huvudet på spiken. historien kan förklaras som hon säger:
"Kamp om vem som visste minst till en kamp om vem som visste först"
Internationalisera och marknadsanpassa  det var det direktivet som Vattenfall fick av den förra regeringen trots det så är det stora investeringarna i kolkraft under denna regering. Maud Olofssons utsände Ola Alterå svamlar fram en massa. Direktivet är tydligen att skylla allt på den förra regeringen. Det kan funka något år efter en valseger men 3,5 år funkar inte. När ska regeringen komma på att de är de som bestämmer.

Bilden av den totala splittringen inom Alliansen när det gäller Vattenfalls framtid blir tydligare för var dag som går. Ett konkret exempel är att det inte på 3,5 år kommit nya ägardirektiv från alliansen. I Agenda säger Peter Wolodarski och Lena Melin att grunden ligger i var partierna står i kärnkraftsfrågan.
Nu är ministern KU anmäld och det ska bli en spännande resa att bevaka

Folkpartiet blir bara tydligare det ska byggas kärnkraft men vad vill Moderaterna?

Fler om
Johan Westerholm
In Your Face
NetRoots


Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

2 kommentarer:

  1. Det som framkommer i Dagens Industri om Maud Olofssons hantering av ägarskapet i Vattenfall ger anledning ställa fråga kan hon sitta kvar? Jag har aldrig i mitt liv i svensk förvaltnng kommunalt och statligt hört talas om ett sådant agerande.

    Några veckor före stämman 2008 fick Klackenberg sparken som ordförande, utan förklaring eller motivering.

    "Vi kom överens om att vi skulle säga att vi nu haft sju framgångsrika år bakom oss och att jag valt att sluta och ville gå vidare. Jag är en gentleman och näringsministern ville ha det så, men nu måste jag säga som det är: jag fick sparken för att de trodde att jag var sosse", säger Dag Klackenberg.

    SvaraRadera
  2. Inge, Tack för inlägget och kan bara hålla med.

    SvaraRadera