20091221

Reinfeldt kopierar Göran Persson...


Ser Agenda på SvT play ( i väntan på Statsminster Reinfeldts jultal) och konstaterar att Reinfeldt gör en Göran Persson. Det behövs inte göra något våra insatser räcker. Socialdemokraterna förlorade valet på denna attityd. Nu gör Moderaterna de samma.

Det jag kan konstatera är att det inte finns empati hos moderatledaren. Han lägger skulden på den förra socialdemokratiska regeringen samt den enskilde.
Det känns som en tydlig trend att den moderatledda regeringen inte orkar stå för sina beslut när det blåser. Jag brukar säga att moderaterna är bra, för de är raka och står för sina beslut även när det blåser. Jag får nog ta tillbaka det. Man står inte längre för den förda politiken. Det vore att be om ursäkt för alla de som blir lidande av den nu förda politiken eller stå rakt upp och säga att det är så vi vill ha det.

Om jag nu ska fortsätta min kritik av Fredrik Reinfeldt så tycker jag att det sket en förändring i hans stil. Han har blivit mer arrogant i sin talarstil jämfört med valrörelsen 2006. Det Göran Persson fick kritik för återfinns nu till delar hos Statsministern. En fråga som då uppkommer är om det ligger i statsministerrollen eller... Om det håller i sig kommer det bli en repris i kommande valet 2010. Mona Sahlin som den lugna förstående och Reinfeldt som den burduse.

Det kommer bli en spännande valrörelse som jag tippar kommer stå mellan två politiska riktningar samt två olika ledare. I sitt jultal är Reinfeldt inne på samma linje om valet kommer gå i jobbens tecken. Sedan är hans slutsatser inte de rätta.

Sedan läser jag i Aftonbladet att Nu är det kört för Centern på landsbygden. Maud Olofsson ska ställa upp på Stockholmslistan i valet. Oron är att man inte ska få tillräckligt med röster på landsbygden... Och dem får ni i Stockholm...

Avslutningsvis så hittar jag på Fredrik Petterssons blogg ett citat som jag inte kan låta bli att publicera även här
– Vi i alliansen är det enda blocket som har en politik för att minska klyftorna i Sverige.
Sagt av Moderaternas kommunikationschef  Pär Henriksson. Det är att vara självgod...


Mer bloggat
Peter Andersson bloggar trots semester. Alliansfritt Sverige om Maud till Stockholm. Johan Westerholm skriver om riddaren i den sorgerliga skepnaden. Kent Persson noterar en lovande comeback i inrikespolitiken. Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Politometern en samling med politiska bloggar

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

1 kommentar:

  1. så är det med Borgerlighetens förträfflighet........God Jul

    SvaraRadera