20100109

En lördagsbetraktelse från kylans Vimmerby


Nu är det lördag helgerna är förbi och jag tänkte mig en liten betraktelse över vad som hänt och händer. Men som vanligt vet jag inte alltid var händerna för mig över tangentbordet. Den som läser till slutet får upptäcka det... Det jag vet är att det är förbaskat kallt och jag är himla trött på det. Nu är julen över och nu ska det bli sommar. Var är du Ida?


Två frågor som jag vet att jag tänker beröra är den senaste delen av mosa Mona kampanjen och fortsättningen på sociala medier.


Om vi nu börjar med mosa Mona så vet jag inte om man ska skratta eller gråta. Det slås upp i media som hela det socialdemokratiska partiet är i uppror. När man sedan läser artikeln i Metro så är det ett par virrpannor som är lite sura på Mona. Om media med samma logik använder samma journalistik på andra partier kan vi få samma rubriker. Ska vi ta Täby moderaternas praktiska politik som antydande att de vill avsätta Fredrik Reinfeldt? Nä det är nu dags att media skärper till sig. Ska de driva kampanj för att behålla alliansen så gör det på era ledarsidor inte på nyhetsplats. Sedan så har jag ingen övertro på att det skulle vara borgerliga bloggare som ligger bakom. Om nu det skulle stämma att Mona är så dåligt om tyckt varför skulle då högern föra fram en populärare kandidat? Det verkar inte klokt. Ett möjligt argument är att man vet att vi inte kommer byta ut Mona utan att hon sitter säkert. Då blir det enda att så splittring. Om så är fallet så tror jag de underskattar arbetarrörelsen. Vi har högt i tak och livliga diskussioner om både sak och person men när det sedan drar ihop så sluter vi leden och går mot seger. Nä det är inget annat än som Peter J skriver en tidningsanka.

Ser att SvD följer upp sitt uppslag om sociala medier med hur politiken driver kampanj via Facebook. Som exempel tar de kampanjen för att göra Birgitta Olsson till EU-minister. En sak som de trycker på och som jag dela är att man måste ge varje sympatisör samma viktning oavsett om det är på nätet eller på gatan vi möts. I denna fråga så finns det ett problem  med en del äldre medlemmar som inte förstår nätet möjligheter. För min egen del, som jag tidigare skrivit, ger det mig en unik möjlighet att kommunicera med människor från alla håll och kanter. Att testa mina politiska idéer för ett flertal. Sedan är min tro att de som tar till sig mina tankar och idéer också för dem vidare vilket leder till att det som skrivs här kan bli en snackis i kassakön på Konsum eller i korridorerna på gymnasiet.  Johan W har också noterat denna uppföljning

Ser att DN har en artikel om småpartierna och hur de kan avgöra valet. Blir lite leende när jag läser att Centerns partisekreterare skyller centerns dåliga siffror på SAAB och Vattenfall
Flanking anser att de dåliga opinionssiffrorna beror på att Centern satsat mycket på regeringsarbetet och partiledaren har varit upptagen med tuffa frågor som nedläggningshotade Saab och kritiserade Vattenfall.
- Nu kommer vi att se mer av partiet, säger han.
Innebär det att vi kommer se mindre av regeringen då? Om det här resonemanget ska var gällande för resten av partierna i regeringen blir jag orolig för hur Sverige kommer styras. En del säger att det inte kommer bli någon skillnad och vem vet de kanske får rätt... Det som syns är att miljöpartiet kommer bli valets raket. Hoppas DN har rätt på denna fråga. Sedan får de gärna ge effekt på oss socialdemokrater också.


Avslutningsvis så verkar det inte som om det kommit till ett slutgiltigt avgörande när det gäller SAAB och SvD ledare trummar på med sitt skattesänkarbudskap. Vissa saker kan man lita på i denna föränderliga värld... Trevlig Lördag på er

Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Politometern en samling med politiska bloggar

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar