20100110

En Söndagskrönika med mer politik och mindre privat


Igår gnällde jag över kylan och idag när jag vaknade var det bara minus fyra. Innebär det att jag kan påverka vädret... På  ett sätt ja men inte så som jag vill. Kylan få en att tänka på klimatet hur vi använder vår energi.

Det har varit den kallaste vintern på evigheter. Då kan man läsa att flera av våra kärnkraftverk inte är igång eller går på halvfart. Själv sitter jag i ett gammalt hus med direktverkande el. Då blir bilden för mig klarare. Om jag med alla andra som sitter i ett elslukande hus får hjälp att ställa om. Om vi lär oss hushålla med vår el. Behöver vi ha lampor brinnande i alla rum. Kan industrin lära sig att ta tillvara på sin egen energi istället för att skicka den rakt ut i tomma intet. Det finns säkert fler saker som går att göra. För mig blir det klart att vi kan stänga ner kärnkraften utan att vi blir ett fattigare land.

Från en kraft till en annan. som alla vet är det valår och då ska kraften hos partierna prövas. Det finns en oro hos flera att det kommer bli ett "presidentval". Det är inget som vi ha. Jag ser det som en förlust den dagen då val avgörs på hur partiledarna klär sig och klarar sig i TV-sofforna. För mig är det alltid politiken som ska stå i centrum. Det är den som ska göra skillnad inte vem som framför den. Kan vi som politiker påverka denna utveckling eller är det som vädret vi kan önska men sedan är det bara att välja rätt kläder. Ja vi kan och ska påverka utvecklingen. Vi ska hela tiden tala politik inte att han eller hon är dum, även om det kan vara så ibland... Vi ska tänka till i vad vi ställer upp. Det kanske inte passar med lekprogram under ett valår. Vilka reportage säger vi ja till är det för att visa  familjen eller förklara politiken.

Jag har börjat fundera på hur jag använder sociala medier. Känner att jag försöker tona ner de allt för personliga kommentarerna och mer säga sånt som ligger i den politiska rollen, men ändå ger en personlig touch. Det är inte lätt att hitta balansen. Samtidigt som jag förespråkar att det ska vara politiken som driver så finns det personliga engagemanget som gör att ni ska rösta på mig. Men det finns en skillnad att jag brinner för politiken och tror på den som en förändringskraft. Om jag nu spetsar lite så är jag politiker för att förändra världen eller i alla fall Vimmerby medan de finns de som verkar använda denna arena för att bli kända.

Fler Söndagskrönikor kommer säkert från Kent, Mary, Peter S samt Peter A som är i farten som vanligt efter sin semester. Johan W har redan skrivit. Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Politometern en samling med politiska bloggar

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar