20100313

Bygg inte isär våra gamla

Aldrig vill jag skiljas från min fru, men åldern kan tvinga mig. Så är den verklighet som många äldre lever med. När en av oss blir gammal och sjuk och behöver in på ett Särskilt boende slits vi isär...

Expressen lyfter idag en fråga som för mig som omsorgspolitiker är gammal. Det är lite som att slåss med väderkvarnar. Socialdemokraterna har förslag om parbogaranti.  Problemet som målas upp är vad som händer när den sjuka avlider och den friska finns kvar. Ska han/hon få bo kvar samtidigt som det är en kö med äldre som har ett omsorgsbehov. Nu finns planer på att bygga nya boenden i Vimmerby och jag fäörsöker idogt kasta in frågan om hur vi finner en lösning som ger möjligheten att få leva livet ut tillsammans. Min tanke är att göra rummen större så att man kan vid behov kan flytta in en extra säng. Vi har byggt boenden efter ekonomi och personalpolitik. Nu måste vi sätta våra äldre i centrum och bygga för dem. Åter till mig själv och min kära. Hur vill vi har vår ålderdom?

Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Politometern med en samling med politiska bloggar.


Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar