20100422

Om inte moderaterna städar förlorar demokratin

Fusk, Fusk , Fusk eller ett och annat rötägg? Ska jag skratta eller slår det tillbaka imorgon. Men frågan är om det finns något att lära. Vi vet att demokratin förlorar mer än Moderaterna. Det finns ingen vinnare.

            Har inte skrivit om de senaste turerna kring fusket inom Moderaterna. Vet att jag inte kan svära mig fri från att det inte finns i andra partier. Jag kan bara be på mina bara knän att det inte finns idioter inom mitt parti. Så på den punkten vill jag inte ge någon kollektiv skuld till moderaterna.
           Men som så många gånger så undrar man vidare hur moderaterna har hanterat den uppkomna situationen? Hur hanterar man kritik? Vill nog hävda att Sveriges idag största borgerliga parti inte klarar av sin krishantering. Frågan som jag ställer mig är om modertarna tror att man kan lösa detta bakom stängda dörrar? Det går inte. Det finns inga stängda dörrar inom politiken. Genom bloggar, twitter, hungriga journalister och medlemmar så stannar inget bakom dörrarna.
           Vi har idag en helt annan öppenhet. Det finns inga hemliga rum där vi kan göra upp. Här är en lärdom. Det innebär att vi inom olika partier måste se över våra rutiner. Och det gäller också att vi finner nya vägar som gör att vi stänger de dörrar som kan leda till gottebutiken. För när fusket, myglet är uppkommint är det redan för sent. Förtroendet för oss politiker är redan skadat. Och vi alla politiker får klä skott för det som händer inom ett parti. Det innebär att vi har ett kollektivt ansvar att hålla rent inom och omkring våra partier. Gör vi inte det så finns det bara förlorare och den största är demokratin.
            Så det gäller nu att Moderaterna tar tag i frågan och slutar skylla på andra och gör upp med det som hänt och visar en ödmjuk öppenhet. Det är inte bara moderaterna som vinner på det utan även vi andra och då främst demokratin.

Andra som skriver om detta är Ylva Johansson som också hälsas välkommen till blogosfären. Johanna Graf och Peter J och Mary skriver också.  Mer läsning finner ni här: RödgGrön och NetRoots för progressiva bloggare och Politometern med en samling med politiska bloggar.

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,