20100418

Söndagskrönika om personligt och politik

Söndag och det värker i kroppen. Ja ni vet när knoppar brista... Men för min del var det tävlandet med innebandyklubban. Ni vet den där saken och den lilla bollen som vuxna män och kvinnor springer efter medan folk runt omkring skriker. Jo det är kul.

          Men söndag är inte bara värk utan även krönika och då är det väll lika bra att ge sig över den. Jag har ett par ansatser som jag tänker göra. Det blir både personligt och dagspolitiskt. Min början tar jag i det mer persnonliga, dock inte så jag tänker några djupa avslöjande om mig...
          När den personliga delen handlar om mitt skrivande och hur det tolkas av läsarna. Har nu under ett åar dagar, det kommer i etapper, fått kommentarer som ställer mig lite. Sådana jag inte vet hur jag ska förhålla mig till dem. Här på bloggen formulerar jag mina tankar. Ibland skjuter jag lågt, medvetet och ibland omedvetet. Andra gånger lyfter jag blicken och skådar in i framtiden. Och det är här som jag börjar bli förvirrad. När jag skådar framtiden så är det tyst i kommentatorsfältet men när jag skjuter på någon blir det vilt i fältet. Och den vanligaste kommentaren är att jag ska presentera min politik och vad jag vill. Men när så är fallet så får jag inga synpunkter. jo en gång fick jag det och då gnälldes det på att jag skrev sagor.  Hur ska ni ha det?
         Men frågan som inte fått ett svar är kanske vem jag skriver för. Och svaret är mig själv. Skrivandet här på bloggen är ett sätt att få ut en del av de tankar som jag bär på ett sätt att släpa på ventilen och låta lite frustration kring politiken och dess motståndare få komma ut. Denna blogg är  och kommer aldrig att bli en partimegafon, utan mina egna funderingar och visst kommer det var mycket socialdemokrati då jag är socialdemokrat i märg och ben.
        
         Om vi sedan går vidare till den mer aktuella läget i politiken så är det nog ngen politik intresserad som missat att ett gäng moderater träffats i Göteborg. Undrar hur Claes klarat det? Men åter till min fundering denna söndag. Vilka är moderaterna, finns det ett svar på det. Vad står de för numera. De säger sig värna det offentliga men säljer ut så fort de får chansen. De står på de svagaste sida, men försämrar deras villkor. De är för facket, men vill gärna minska fackets makt. De är för en stor offentlig sektor gemensamt finasierad genom skatten, men sänker skatten så fort de kan och tar bort underlaget för en stark offentlig sektor. De vill bort från bidragen, men styr över folk i bidrag och inför nya. De vill ha en fri marknad, men styr upp marknaden med avdrag.
          Jag vet inte vilken ansats man ska ha när man möter en moderat i en debatt. Jag har tidigare i ett par inlägg skrivit om Sosse-light och stämmer det eller? Följer retoriken politiken? På den frågan är det som jag ovan beskrivit nej. Moderaterna är inte dumma, tvärtom, det är smarta ur sitt perspektiv. De vet att Svenska folket gillar den socialdemokratiska välfärdsmodellen. Att det är den som gjort Sverige till den nation som vi nu är. Till den nation som utländska delegationer vallfärdat till för att ta del av hur vi löst problemen som andra står inför.
           Nu kom en ny undersökning och vips så har vissa moderater (Kent) redan tagit ut vinsten. Men i sin iver att var Sosse-light så tar det nu även ut valet i förskott. Tips från coachen: Gör inte det... De RödGröna är otroligt bra på spurten.

Tackar Krassman då jag tar lite länkar av honom: SvD / DN / Aftonbladet / Expressen
Andra krönikor betraktelser under helgen kan ni finna här
Kent Persson, Mary Jenssen, Johan Westerholm, Peter på Röda Berget , Peter Andersson, Peter Soilander samt Antonsson. Mer läsning finner ni här: RödgGrön och NetRoots för progressiva bloggare och Politometern med en samling med politiska bloggar.

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , ,