20100507

Kraften finns på landsbygden förstår partierna det?

Kraften finns på landsbygden och jag får ta del av den nu under ett antal dagar. Men är alla på landet Centerpartister? Min bild är att det svängt. Även inom hembygdsrörelsen tappar centern.


      På landsbygdsriksdagen så finns det en uppsjö av individer från landets alla hörn. Även en och annan storstadsbo har hittat sig hit. Men här i Sunne så regerar landet. Det görs ett par försök att hävda storstaden men de fångas inte upp. En av de som försökte var självaste vice statsministern Maud Olofsson som in sitt inledningsanförande pratade om storstadsbornas behov av fingrarna i jorden. Det blev inte klang och jubel utan landsbygden känner hur stora infrastruktur satsningar går till våra tre storstäder och avståndet växer.
      Här måste jag vara kritisk mot mitt eget parti som i vår budgetmotion inte riktigt tar tag i frågorna. Jag hoppas att det blir bättring och ser att socialdemokraternas regionpolitiske talesperson Peter Hultqvist finns på plats.
     Det finns en hel del att göra och jag läste m ett seminarium på landsbygdsriksdagens som hade det klockrena budskapet "Vi ska inte behålla landsbygden utan utveckla den". Det säger mycket om det nya synsättet som börjar gro utanför tullarna. Jag anser också att de som inte anammar detta kommer försvinna ty man vill besöka ett museum inte bo i ett.
      Kommer återkomma med en granskning av regeringens 156 punkter för en bättre landsbygd under dagen.

Mer läsning finner ni här: RödgGrön och NetRoots för progressiva bloggare och Politometern med en samling med politiska bloggar.

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,