20100624

Jag är inte hes idag!

Igår frågande jag mig om "jag ska jubla mig hes?" och det gjorde inte jag. Så tur var väll det med tanke på dagens undersökning.


          Men det detta hattande av undersökningar upp och ner mer än en berg o dalbana så blir jag än mer fundersam om vem som har tolkningsföreträde över verkligheten. För det är så att ingen ger en bild som ligger i närheten. Visst kan man säga att det går bra för moderaterna och tyngre för socialdemokraterna. Men hur mycket och stämmer det med verkligheten? Är det så att det går än bättre/sämre än undersökningarna påstår eller?

        Men oavsett om vi säger att vi ska skita i dessa undersökningar och att de inte betyder något är bara strunt för visst slänger vi politiker över dem och börjar fundera på planer för att ändra politiken för att nästa månad ha bättre siffror. Jag har varit inne på det tidigare att det finns en skaderisk för samhället om också politiken förvandlas till kvartalspolitik enbart för att tillfredsställa opionsundersökningarna.

       Frågan är om det är en väg att gå att förbjuda dessa undersökningar? Det finns länder som har mer skärpta regler för undersökningar särskilt när det gäller i närheten av val. Det finns en tilltalande tanke med det då det skulle få en mer fokusering på den långsiktiga politiken. Väljarna skulle då, förhoppningsvis, påverkas mer av politiken än dagsformen i en undersökning var man skulle lägga sin röst.

    Vidare skulle vi ta mer krafter till själva det politiksa innehållet framför enskilda politikers handväskor eller frisyrer. Ty alla vet att man inte styr med håret. Fråga mig, jag vet. Politik är inget egoarbete utan ett gediget lagarbete.

Media: DN, Svd, Ab, Ex. Gammal media: Ab, Ab2, Ab3, Ex, DN, SvD, TV4, Politikerbloggen.
Bloggat: Thomas Böhlmark och HBT-sossen skriver ur olika perspektiv.
Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Politometern med en samling med politiska bloggar.

Intressant?Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,