20100619

Kung Centern har lämnat tronen.

Kan inte låta bli att le lite när Centerpartisterna krumbuktar frö att ursäkta beslutet som togs i veckan. Samtidigt så försöker de bli miljöparti och säger ja till valjakt. Ja få det att gå ihop. Det får inte jag.
 

     I en kommentar på tidigareinlägg får jag till mig att vi socialdemokrater lade fram nja- linjeni folkomröstningen. Om jag hade röstat på den eller nej ver jag indag inte men om det vore folkomröstning idag skulle det bli ett tydligt nej från min sida då jag ser att alternativen finns och behöver en knuff i rätt riktning. Med det så blir öppningen för nya kärnkraftverk att backa in i framtiden. Så med det så kan ingen centerpartist övertyga mig om att veckans beslut var klokt.

    Går vi sedan vidare så öppnar regeringen och miljöminister Andreas Carlgren för valjakt med hänvisningen till att förbudet är svårt att hålla. Då blir frågan. Det är svårt att stoppa tjuvar ska vi tillåta inbrott? Nä linjen håller inte och Centern tar nu ännu ett steg från att kunna varit det borgerliga parti som haft en någorlunda grön profil. Det verkar som om Moderaterna nu ska ta på sig den rollen och då blir inte ens den frågan kvar till Centern.

    Många siar om att denna veckan var början till slutet på Centern och de har rätt ur ett perspektiv. Ty det centern som vi lärt känna under åren som ett ansvarstagande. Öppet för lösningar mellan blocken för landet och rikets bästa. En tydlig röst för landsbygden. Det Centern försvann nu helt i veckan och det nya tar form.Om det kommer räcka till en plats i riksdagen får vi se den 19 september. Jag är tveksam.

    Sist två saker. Dels undrar man över hur Göran Skytte tänker när han formulerar sina krönikor i Svenska dagbladet. Må säga att de innehåller många ord och lite innehåll, men jag kan vara part i målet. Sedan kan jag inte gå förbi det stora som händer idag. Det är inte direkt avgörande för framtiden men det är av vikt att det går bra. Många tror på en osäkerhet men jag tror de går bet på det. Så visst vinner Danmark ikväll. frågan är om drottningen får se matchen mellan måltidstuggorna eller vad de kungliga sysslar med vid den tidpunkten.

''jag avslutar med att göra som min Namne på Röda berget puffa för Roger som skriver
Det går bra för Sverige men inte för hela Sverige. Inte heller för alla i Sverige. Vi ser å ena sidan början på en god tillväxt, stigande produktivitet, en utrikeshandel som börjar återhämta sig och ökande investeringar. Även statens intäkter ökar snabbt tack vare åtgärder. Beröm för Sverige av andra länder.Trots de goda tiderna biter sig arbetslösheten fast på rekordnivåer. Det samlade utanförskapet ligger på nivåer som Sverige bara upplevt i spåren efter 1990 talets bankkris och under depressionsåren på 1930 talet. Totalt står över 1,5 miljoner människor i arbetsför ålder utanför arbetsmarknaden eller arbetar mindre än de skulle kunna. Det finns också allvarliga brister i viktiga välfärdsverksamheter som skola, sjukvård och rättsväsende.


Media: DN, DN2, SvD, SvD2, Ex, lite gammal media: DN, SvD, Svd2, Ab, Ex, Ex2.
Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Politometern med en samling med politiska bloggar.

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,