20100731

Nä detta gör ingen sommar...

Så var sommartalen igång och Göran Hägglund, Kristdemokraternas ledare var först ut med att lova lägre skatt till pensionärer och max fyra timmar på akuten.

        Fagra löften men när det gäller pensionärer kom den där brasklappen, som vi aldrig har hört gällande jobbskatteavdraget, om ekonomin tillåter. Han kallar det en förbättring av ekonomin. Ja minuset blir inte så stort men bättre? Fortfarande kommer det finnas orättvisa mellan de som arbetar och de som har arbetat.

     Vidare så återupprepade han löftet för kommande mandatperiod om max fyra timmar på akuten. Hur det ska göras får vi vänta med svaret och om det finns ekonomiska resurser till det vet vi ej. Men kan säga att Kristdemokraterna är efter i denna fråga. Det RödGröna landstinget i Kalmar län har beslutat att ingen ska behöva vara på akuten mer än tre timmar. Vara på! Kristdemokraternas förslag är att vänta fyra timmar på behandling. Vi har satt tre timmar från dörr till dörr. Se skillnaden.


     Sedan så återkommer han med skattespöket som inte finns. Att gamla och unga ska behöva lämna hus och hem om vi kommer till makten. Det är osmakligt att en partiledare i den sittande regeringen inte kan hålla sig till fakta. INGEN kommer behöva lämna sin bostad för att vi kommer till makten och ser till att vi får en rättvis beskattning på boendet.

     Avslutningsvis så blev jag av talet inget klokare å vad verklighetens folk är och om jag tillhör dem eller de andra? Vidare så var bilden också oklar om vem köksbord som är gällande för vilka beslut som kommer fattas. Åter så vill Kristdemokraterna att beslut ska fattas men bara dem som är bra för?... Bilden som för mig blir förstärkt är att bara de beslut som Kristdemokraterna gillar är bra beslut som gynnar verklighetens folk, medan alla andra beslut är dumma. Det är lite sandlåda över det.

Här är det skrivna talet som jag har förhållit mig till. Han må ha farit ut med mer live men det vet inte jag då jag inte orkat lyssna på honom
Media: SvD, Ex, SVT, DN.
Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Boken om NetRoots och Politometern med en samling med politiska bloggar.

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,