20100704

Nä, ni är inte statsbärande

Ikväll kommer en kaxig Fredrik Reinfeldt ställa sig på scenen i Almedalen. Själv ligger jag i en sjö och svalkar mig. Talet tror jag mig veta vad det innehåller ändå.

       Idag drar Almedalen igång med moderaterna. Dess partiledare Fredrik Reinfeldt ska tala ikväll och kommer det komma några löften eller blir det samma skåpmat som idag redovisas på DN debatt. Då vill jag ge ett tips. Sluta säga att ni inte gynnar särintressen då vi vet att era skattesänkningar har gynnat de rikaste mest. Säg inte att ni är till för alla när  ni straffbeskattar pensionärer. Säg inte att ni är en stark internationell röst när din utrikesminister är under åklagarens lupp för folkrättsbrott i Sudan. Säg inte att ni har en arbetslinje med massarbetslöshet på nära 10 procent och  en ungdomsarbetslöshet på 30 procent.

       Fredrik Reinfeldt man blir inte statsbärande på fina tal utan på handling. Din och ditt partis popularitet bygger på tomma löften som väljarna själva får fylla i. Ni har inte givit några löften eller ens presenterat en politik som ni vill göra de kommande fyra åren. Att då vara populär är inte så svårt då väljarna tror de ska få allt, men riskerar att få inget.

Media: Af, DN, DN2.
Bloggat: Peter Andersson  skriver om gubben.
Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Politometern med en samling med politiska bloggar.

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,