20100829

Oj vad ovanligt, en undersökning....

Idag kan man i tidningarna ta del av en ny undersökning som visar på en fortsatt ökning för Socialdemokraterna. 

        Det är är en trend som nu finns att vi sakta går framåt. Jag personligen hade hoppats på en snabbare ökningstakt men man kan inte få allt. Det ryktas att under veckan kommer den RödGröna regeringsplattformen och att från den tar vi fart mot en valseger.

        En annan trend enligt denna undersökning är de äldre männen återkommer till de RödGröna. Det visar att det sett igenom de fyra borgerliga och att vi är är ärliga i vårt alternativ gällande avskaffandet av straffbeskattningen på pensionärer. Kan konstatera att även de satsningar som vi gör på vård och omsorg visar på att vi är det enda alternativet för våra äldre.

          När det gäller bilden från gatan och alla de trappuppgångar som vi ränner i så känns segern mycket närmare än vad dessa undersökningar vill ge sken av. Men vi har en hemläxa att göra. Genom att media är så dåliga på att berätta om händelse-konsekvens av den nu förda politiken måste vi göra det. För bilden är att de borgerliga partierna slitet hårt med att, retoriskt, vara sosse-light och inte tar diskussionen om vad som egentligen sker med den förda politiken. Jag får ofta kommentarer om att jag ska hålla mig till vår politik och det göra jag, men tar som ett folkbildningsansvar även på mig att föra ut den sittande regeringens politik.

       Noterar att allas vår hat/älska socialdemokrat är populär. Detta är en sak som måste reta borgerligheten och dess ekokammare som gör allt fört att förgöra honom politiskt. Han må även på ett par punkter, ur min synpunkt, gjort ett par klantiga saker men folk ser hans kunskaper som slår igenom. 

Media: DN, DN2, Svd, Ab, Ab2, Ex.
Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Boken om NetRoots och Politometern med en samling med politiska bloggar.

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,