20100802

Skolk. Varför eller straffa?

Idag kan man ta del av att skolk ska införas i betygen om major Björklund får som man vill. Åter så är det piskan som ska fram. Ordning och disciplin framför stimulans.

      Jag ställer mig frågan varför man skolkar från skolan? Är det bara för att man ska eller finns de skäl bakom? Jag var en skolkare och inte gjorde jag det på pin tji. Mitt betyg var 1,8 när jag lämnade högstadiet utan skolk i det. Men varför som jag skolkande var det ingen som frågade efter. Mobbad, skoltrött, problem hemma och listan kan göras lång. Att då angripa skolkaren och inte problemet är att göra det lätt för sig. Skolan ska ha individuella planer för alla elever så att de kan tillgodogöra sig kunskapen utifrån sin nivå och intresse enligt läroplaner. Vi vet att inte så är fallet utan alla behandlas lika i klassrummet. Det är ingen kritik till lärarna som med bristande resurser inte har någon annan möjlighet till agerande. Att då straffa de som inte klarar den pressen.

      Nä istället för att straffa bör man bota och det är något som inte har skett inom utbildningspolitiken de senaste åren utan det är bara piskan som ska råda. Och för att inte tala om den blinda tron på att betyg fixar allt.

Media: DN, DN2, DN3, SvD, Ab, Ex, Ex2, Alliansfritt Sverige den nya nyhetsportalen.
Bloggat: Krassman noterar också detta.
Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Boken om NetRoots och Politometern med en samling med politiska bloggar.

Intressant?Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,