20100905

En debatt om en bröstpump...

En utfrågning som var tuff men som också handlade om de skillnader som finns i politiken. Det var uppenbart att vi var och är tre partier som har en del olika syn på hur vi ska lösa problemen i världen och landet. Vi erkänner det.

         Det som var tydligt i denna utfrågning var just det att vi är tre partier som kompromissar för att få ihop det hela. För mig är det inte så märkligt. Det finns många frågor inom socialdemokratin som jag inte är ense till hundra på. Kan ta ett par exempel. Jag var emot Öresundsbron, Jag var emot EU. Jag var tveksam till skattereformen. Men idag är jag positiv till EU och röstade till och med ja till ett medlemskap i EMU. Vad jag vill komma med det här att man ändrar sig i frågor. antingen för att en annan kan visa på en annan bättre lösning eller det vanligaste. Världen och landet ändras. Här tycker jag se en sådan ödmjukhet från Vänsterpartiets ledare, Lars Ohly.


       Men jag kunde konstatera som att det var en hård press på skattefrågan. En bland väljarna och tydligen en del av tittarna mindre viktig fråga. Mindre kring hur vi ska organisera verksamheten. Mindre kring ska vara i välfärden.

     Sammanfattning av debatten var att Lars Ohly klarade det bra trots att det inte var frågor på mammas gata. Han visade på att man som ledande politiker kan göra fel och få andra tankar på hur man löser problemen. Det var en avslappnad Lars Ohly trots att utfrågarna upprepade sig och inte släppte ämnen. De visade sig att Vänsterpartiet var ett av de starkaste försvararna av det RödGröna samarbetet. En utfrågning som fick mig att känna mig tryggare med den RödGröna lösning som är presenterad.

Media: Ab, DN, SvD, Ex, SVT.
Bloggat: Peter Andersson han före med ett inlägg
Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Boken om NetRoots och Politometern med en samling med politiska bloggar.

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,