20100905

Söndagskrönika så här en vecka närmare.

Bilden av väljaroptionen är knepig oavsett färg så går det bra för alla och samtidigt dåligt för alla. Jag känner inte igen mig från samtalen på torget i Vimmerby.

          Alla partier känner att det har vänt att de har medgång. Ett tryck från väljarkåren att just rösta på oss. Är det en fråga om att vara snäll när vi kommer där på torget eller trappuppgången? Det är svårt att få greppet när vi samtidigt läser dessa alla undersökningar som sköljer över oss dagligen. Och jag erkänner att jag likt Tokmoderaten är beroende. Inte så jag sitter hemma med statistik utan mer känner att få skriva av mig för var en som kommer.

         Men min ärliga bild är att de inte stämmer med mitt Vimmerby. Vi funderande kring köksbordet ( Verklighetens folk varning) om alla tillfrågade bodde på Östermalm eller om frågan gick genom prenumerationen av Connaisseur. Vet att en massa brukar undra vilken värld jag lever i när jag skriver att det går bra för socialdemokraterna men ärligt så känns det så och jag är inte ensam. Partikamrater runt om i riket ger samma bild.

        Det jag kan känna glädje med är att de unga som vi möter kommer lägga sin röst på oss. Det är många som spontant kommer fram och peppar oss. En ny känsla som jag gillar starkt. Men den höga arbetslösheten märks då vi på dagtid knackar dörr och många unga är hemma och öppnar. Det är inte bra då de borde vara i skolan eller på ett arbete. Bilden av regeringens misslyckande blir så påtaglig där vi går i de slitna allmännyttan med hög arbetslöshet. Det känns att vi skulle göra skillnad med borttagandet av aktivitetsförbudet och utbyggt ROT att även gälla hyreslägenheter. Ingen av de unga jag mött vill vara hemma och leva i utanförskap. De vill in och göra rätt för sig. De hungrar efter möjligheter. Här behövs inte samhällets piska utan samhällets stöd.

        Vi ser nu hur vi sakta lämnar skattefrågan efter oss och mer tar oss an de frågor som väljarna och inte journalisterna tycker är viktigt. Under gårdagen fick folk på ett blankt papper notera vilken fråga som var viktigast i valet och döm av min förvåning så nämndes inte skatten. Åter så var det jobben, skola och omsorgen som toppade. Kan också då meddela att det inte rörde sig om större barngrupper och mindre antal lärare.


      Det är ett par veckor kvar och än kan mycket hända. Vi kan få en säl-fråga som kommer från klar himmel. Men min förhoppning är att vi nu får en bra ideologiskt samtal kring välfärden och dess innehåll. Då ska det handla om hela frukten och inte bara den bittra kärnan.

       Nu är det två veckor och några timmar kvar till vi sitter och bitter på nagelbanden och väntar in de första rapporterna från vallokalerna. Innan det så är det bara järnet som gäller och med mun mot mun metoden ska vi prata, förklara, peppa folk att rösta och rösta på socialdemokraterna.

Media: Ab, Ab2, SvD, DN, Ex.
Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Boken om NetRoots och Politometern med en samling med politiska bloggar.

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,