20100915

Klyftor på en citron är sura...

Det är en märklig debatt som pågår från de blåa ringhörnan. En debatt om att vara bäst i att ta bort klyftor. Men samtidigt vill de ha större...


        Jag blir lite funderande om vad de fyra borgerliga partierna menar med att de vill minska klyftorna och att de har minskat. Men vad menar de och hur ser de på klyftor? Behöver vi klargöra vad en klyfta är?




         Om jag ska ge min bild på klyftor så handlar det om vilka som finns med i samhället. Enligt mig så är det ett samhälle där alla känner sig välkomna och behövda som är ett bra samhälle. Som socialdemokrat ser jag inte en framkomlig väg med att ge de sjuka och arbetslösa drastiskt sämre villkor. Jag tror inte på melodin att rika behöver ökade ekonomiska stimulanser för att prestera bättre medan de svaga ska jaga bättre med piskan vinande kring nacken.


         Så med det i bakgrunden är frågan enkel. Har vi fått större eller mindre klyftor i samhället?  Håller vi ihop eller sliter vi isär? Valet är i år tydligt. det handlar om två samhällsmodeller. Den socialdemokratiska modellen med utveckling genom att hålla samman eller den moderata modellen med klyftpolitik som leder tillbaka till det synliga klassamhället.

         Genom att läsa Thomas Carlén, LO-ekonom, som gästblogga på Storstad blir bilden tydlig o hur förslagen från regeringen steg för steg pekar i den riktning som jag noterar ovan.

Media: SvD, Ex, Ex2, Ab.
Bloggat: HBT-sossen noterar.
Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Boken om NetRoots och Politometern med en samling med politiska bloggar.

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,