20101003

När en historielöshet blir ett hot.

Funderar lite kring det rådande politiska läget och ser ett försök till att skriva om historien. Det handlar kort om vem som byggde detta land och på vems idéer. Vem var för och vem var emot.

            Jag kan här börja rabbla socialdemokratiska välfärdsreformer från rösträtten till maxtaxa inom barnomsorgen. På alla punkter har borgerligheten med moderaterna i spetsen varit emot. De har slagits med näbbar och klor för att hindra dessa reformer. Men nu sittande så accepterar de dem. Ungefär som om vi vunnit valet varit tvungna att accepter en del av de jobbskatteavdrag som moderaterna drivit igenom. Som alla vet så går det inte att backa alla band.

           Men nu kommer skillnaden. Vi erkänner att vi var emot och att det inte är ett förslag som vi gillat men nu får hantera. Det som nu kommer från moderathåll är däremot ett försök att framhäva att det egentligen var för alla de socialdemokratiska välfärdsreformerna som de röstade emot. Det kommer små tysta signaler om det hela tiden. Noterar att till och med högerledarna pratar om moderaterna som Sosse-light ( ett uttryck som jag skapade här på bloggen).


         Jag ser det problematiskt här. För jag upplever att många idag inte är medvetna om historien och kan man inte sin historia blir den förvrängning snabbt en sanning.  I det valanalys arbete som nu ska ske vill jag skicka med detta som en pusselbit. Inte den avgörande men på marginalen så viktigt bit i förståelsen till våra två förlustval. Kommer säkert i mitt och partiets analys arbete återkomma till detta.

Media: SvD, DN.
Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Boken om NetRoots och Politometern med en samling med politiska bloggar.Glöm inte NetRoots valananlys!

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,