20110125

Så vill jag leda socialdemokraterna

Sitter i soffan och grubblar kring det här med partiledare. Jag kandiderar men nämns inte i media. Frågan är vilken grund media har när de lyfter fram namnen, eller ska man säga syfte?

        Genom att jag själv var först ut på arenan så kan jag inte ha en favorit och kan därav uttala mig fritt i partiledarfrågan utan några andra baktankar än att bli vald själv. Min kampanj är enkel. Jag kommer om media frågar förneka mitt intresse och sedan glida fram under tystnad och se hur den ena efter den andra kandidaten inte klarar pressen utan faller ifrån. Slutligen så har inte Berit Andnor något annat val än att slå mig en signal. Självklart kommer jag begära strategisk väntetid och läcka till media att Berit Andnor ringt Peter Högberg från Vimmerby. Mitt eget distrikt Kalmar län kommer bli tagen på sängen och när riksmedia ringer ordförande Håkan Juholt blir han för första gången tyst. Han vet inte hur han ska förhålla sig och intervjuven blir en klassiker.

         Men jag kommer ställa krav på partiet. Jag kommer inte acceptera en styrelse som har tonvikten på att företräda olika grupperingar och intressen utan jag vill ha en styrelse som är liten och som arbetar intensivt med att få tillbaka socialdemokraterna som den ledande politiska kraften i Sverige. Jag kommer vilja dela ledarskapet med en större vikt på partisekreterare som inte ska sitta i riksdagen då partiet behöver en partisekreterare på heltid som jämte mig tar tar i förnyelsen av organisationen. Vidare så skulle riksdagsgruppens ledare få ett större inflytande då jag inte kunde under de första åren företräda partiet i riksdagen. Men generellt så skulle ledamöter få ett större ansvar att ta hand om olika politiker områden. Jag kommer bredda antalet som syns kring olika frågor. Vi ska visa bredden som partiet har. Jag kommer ställa krav på att få frihet att vara en ledare som har mandat att förnya partiet på flera områden.

         Vi ska få fram en samhällsanalys som bygger på dagens verklighet och inte någon som vi anser passar våran politik. Samhällsanalysen ska ligga till grund för en ny politik som baserar sig på våra ideologiska värderingar. De klarar samhällsomvandlingen och behöver inte göras om. Det är verktygen för att genomföra våra värderingar som behöver ändras.

         När vi under min ledning nu tar tag i frågan så är det av vikt att vi också vänder oss ut från partiet och tar till oss andra människor. Det ska vara både forskarvärlden och intellektuella som vi ska ta till oss. Men i samma anda ska arbetarna på bruket och vården vara självklara. Jag tror att den nya politiken kommer födas när vi korsar forskning med praktiker. I den dynamiken får vi fram tankar som vi annars inte tänkt. Vi kan direkt pröva av idéerna åt båda håll praktiskt och teoretiskt.

         Vidare så vill jag ha mandat att se över organisationen. Vi har idag en stel organisation som i sig själv fungerar avstötande på nya medlemmar. Ser vi på många av de möten som hålls i partiet är majoriteten av den påkallade av organisatoriska själ. Det ska utses representanter hit och dit. Det är beslut om datum för att hålla nya möten om nya organisatoriska möten. När politiken kommer upp så är det sent under övriga frågor. Då medlemmarna oftast med en hög medelålder håller på att somna. Likt det som skrivs i Öppna Kriskommissionen (ÖKK) så finns det modeller både för att arrangera möten och organisera val av kandidater som släpper fram nya personer och frigör tid för politik.

         När det sedan gäller min första tid som vald skulle jag göra en Högbergsresa ut i landet för att träffa partiet och dess sympatisörer. Det skulle inte vara ombudsmän och ordföringar som skulle vara överst på min lista. Dem skulle jag få träffa få tids nog. Det viktiga skulle vara att se så många medlemmar som möjligt i ögonen och höra deras historia kring varför de är socialdemokrater.

        Så ser min väg ut. Frågan är om det är några andra som har en väg som de vill gå som ledare för Sveriges enda arbetereparti? Jag välkomnar fler seriösa kandidater så att media kan sluta med dessa skadliga spekulationer och medlemmarna kan samtala om vem som man vill ha.

Media: Ab, Ab2, Ex, SvD, SvD2, DN, DN2, VF.
Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Politometern med en samling med politiska bloggar. Glöm inte den Öppna Kriskommissionen. Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,