20110130

Söndagstankar om världen omkring oss

Söndag, Vimmerby. Solen skiner och tankarna vandrar kring det som sker. Bråket i alliansen gentemot som det som sker i Egypten. Vissa saker blir små när man lyfter blicken. Men är det för den delen oviktiga?

         Men kan man använda uttrycket ”tänk på barnen som svälter i Afrika” När sonen inte äter upp maten. Är påståendet relevant eller är det bara ett klassiskt försök att skicka över lite dåligt samvete på våra barn när vi själva inte klarar argumentationen om vikten att äta. Men frågan kan göras större och det är här som lite av mina tankar kommer landa i dagens krönika.

         Vi vet att folk svälter, Vi vet att folk dör, Vi vet att folk blir mördade för sin åsikt eller sexuella läggning. Själv sitter jag i min fåtölj och spyr galla över allt och alla samtidigt som jag har det varmt och maten äter jag när jag vill, eller när hustrun tycker jag ska... Så min fråga är om vi ska backa från våra krav på mer välfärd och större rikedomar till förmån för de som inte har. Är helgens debatt mellan Moderaterna och Centern relevant eller ska vi bara strunta i det? Jag hävdar att vi måste ta den på det allvar som den förtjänar. De må vara trams i en dels ögon, men faktum kvarstår att det är två fjärdedelar av regeringen, som styr landet, som är oense hur styrandet ska gå till. Visst kan det vara så att media lyfter frågan men i sak så kan oron i frågan leda till att förtroendet för regeringen och i till slut landet sjunker och våran handlingsfrihet minskar. Det innebär att vår förmåga att hjälpa de som har de sämre i världen inte kan räkna med vår hjälp på samma sätt. Så frågan kring ett litet gräl i regeringen kan påverka utvecklingen på andra sidan jordklotet. Det är en av effekterna med globaliseringen. Jag gillar det då vi måste börja tänka större än den lilla sandlåda som vi sitter i.
 
         Så tar jag i för mycket eller
har jag rätt? I det aktuella exemplet så möjligen vara så men på sikt så har jag rätt. Vi är inte längre en isolerad ö som sköter oss själva. Så med det så följer att våra beslut får eko i omvärlden likt omvärlden får eko i Sverige. Vi kan bara se på de som sker i Egypten. De protester för en demokratisering får konsekvenser som i ett första läge inte är så positiva för Sverige. Inställda flyg avbokade resor, men på sikt är det ett billigt pris om målet är demokrati. Frågan är om demokrati går att mäta i ekonomiska aspekter eller om det finns andra värden som står över? En fråga som många gånger passerat mitt huvud utan att fastna kring ett svar är om den västerländska demokratin är den optimala lösningen för alla länder och folk? Att det känns så från ett västerländskt perspektiv är inget konstigt men från andra kulturer? Vill markera att jag inte stödjer någon form av diktatur eller förtryck men frågan är om det finns andra styren som kan passa bättre.

           Ja ibland så blir det inte så sammanhållande i en krönika så här på söndagen men fortfarande är det tankar som snurrar i mitt huvud och jag hävdar att det är bra. För när det slutar att snurra och inga tankar tänks då är faran nära.


Media: Ab, Ab2, Ab3, Ex, Ex2, Ex3, DN, DN2, SvD, SvD2, SvD3.
Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Politometern med en samling med politiska bloggar. Glöm inte den Öppna Kriskommissionen. Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,