20110219

Alltid samma väg trots att det finns en ny!

Igår aftonbladet idag DN.Ingen kvinna synes än. Trots att alla kandidater är lika mycket nej eller ja-sägare. Men frågan är vad händer med politiken och då också med politikerna. Har vi ställt oss frågan nu när vi jagar nya ledare?

        Aftonbladet pekade igår ut de tre personer som de trodde var mest lämpade att leda socialdemokraterna. En av dem kan vi ta bort direkt, nämligen Anders Sundström som i ett mail till mig förklarade att ställningstagandet från 6 december ligger fast att han inte är intresserad att återvända till politiken. Så åter är frågan kring partiledarskapet öppet och Mikael Dambergs besked på Facebook kan också tolkas brett. Fortfarande saknar jag kandidaten som, trots våran kultur, sätter ner foten och säger att -Jag vill leda Socialdemokraterna.

        Men jag lyfter idag frågan om hur vi ser på politiken. Vad vill vi med den. Jag ser hur lokalt entreprenörer kliver in på arenan och med det vill leda kommunen som sitt företag. Jag sitter under helgen med min fullmäktigegrupp och skissa på politiken för de kommande åren i Vimmerby. Men frågan från det nationella planet finns som en underton i samtalet.

         När vi ska välja en nu ledare så är måttstocken väldigt traditionell. Har vi ställt oss frågan kring hur morgondagens ledaregenskaper kommer vara. Är det så att vi tillsätter en ledare utifrån gårdagens premisser? Vi vet att processen så är. Ser vi på den män som nu fyller det mediala utrymmet så känner jag att de är gårdagens. Ja så även Mikael Damberg och mig. Det är en av problemen med att ha den gamla slutna processen där vi inte öppnar upp för nya tankar. Vi behöver som parti både ur politiken men också ur organisation och ledarskap bjuda in andra som kan hjälpa oss och ge sin syn på framtiden.

         Måste ge på den punkten ge moderaterna en eloge som just gjort omvärldsanalysen och med det fått en berättelse som går hem ute bland "köksborden". Sedan må vi socialdemokrater argumentera om hur ärliga de är men de för väljare så var det tillräckligt trovärdig. Ur den synpunkten är det intressant att högermedia nu försöker koppla Mikael Dambergs kandidatur med den resa som Fredrik Reinfeldt gjorde. Frågan är om det är en koppling som gynnar Mikael Damberg eller Fredrik Reinfeldt.
Ja det blev lite spretigt idag men det sammanfaller också med hur politiken ser ut i dagens samhälle.


Media: Ab, AB2, Ab3, Ab4, DN, DN2, SvD, DN3, SvD2, Ex.
Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Politometern med en samling med politiska bloggar. Glöm inte den Öppna Kriskommissionen. Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,