20110224

Spridda tankar om el och tomater...

Mycket som rör sig i mitt huvud nu kretsar kring vem eller vilka som ska leda mitt socialdemokraterna. Att jag inte kommer bli nominerad och inte ha stöd verkar klart. Troligen är en Stockholmare boende i Vimmerby med att för flinka fingrar och glapp käft inte användbar på den positionen.
 

       Men Socialdemokratin behöver inte bara ledare utan även en politik för ledaren att driva. Och omprövning är ordet på tungan som gäller i politiska sammanhang. Men vad innebär det för socialdemokraterna kring våra ord som solidaritet, frihet jämställdhet. Genom att vi också lägger till den gröna dimensionen. Kommer vi kunna behålla de behagliga liv som vi lever eller måste vi förändra oss och vårt leverne. Märk att jag inte använder ordet försämra för jag tror inte att det behöver bli sämre men annorlunda och för många en ökad livskvalitet.  Johan Westerholm har i ett par inlägg lyft frågan kring solidariteten med andra och då om vi är beredda att pröjsa  åttio kronor kilot för tomater. En relevant fråga utan ett glasklart svar. I en änden ett solklart nej. Men om de får så mycket för sina tomater innebär de att de kommer ha råd att köpa våra produkter och turista i vårt land. Med andra ord så kommer vi känna på deras utveckling likt dem själva. Med rätt spelat så blir det bara ett vinn vinn. Men under omställningsperioden kommer livet inte alltid vara så behagligt för vissa grupper och det betyder inte med automatik att de är de mest utsatta som får det jobbigt Den kan även vara grupper som vant sig med att landa, likt en katt, med fötterna ner. Men jag känner mig säker på att vi inte kommer kunna gå på som om vi var de enda på detta klot. Jag tänker då inte enbart kring klimatfrågan utan även kring de frågor som rör lönearbete och produktion. För vårt välstånd beroende av att några svälter och har det skralt.


       Med vårt leverne så är jag inte ense med de som skriker kring energipriset utan anser att priset kan höjas. Nu kommer jag få stora delar av betongsossarna och den fackliga grenen (oftast vävs dessa samman) på mig men jag hävdar att jag har rätt och de fel. Sverige är en fruktsamt slösaktigt på energi beroende på den tillgång och billiga pris som vi vant oss med. Om vi Bara tänker till på alla industrier som släpper ut energi rakt ut utan att ta tillvara på det. Om staten går fram med ett omställningsprogram som ger privatpersoner och företag möjligheterna att verkligen ställa om och ta tillvara på all den energi som slösas bort. Se till att det finns ekonomiska incitament till detta. Ja livet är inte enkelt och snart kommer släkten så nu släpper jag detta och har det bara bra...

Media: Ab, DN, E:24,
Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Politometern med en samling med politiska bloggar.  Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,