20110308

Internationella kvinnodagen

Idag är det internationella kvinnodagen och det uppmärksammas på flera håll. Allt från moderaternas twitter förra året till kvinnas ställning internationellt. En fråga som jag ställer mig är hur feministiskt socialdemokraterna egentligen är  handling?

      Det är en manlig värld som vi lever i och jag som man, som erkänner mig till att vara feminist, har mycket kvar att göra. Mycket gör vi omedvetet och då handlar det inte om den politiken främst utan hur vi agerar dagligen. VI kan se det i hur vi agerar i valet av vår partiledare med en klassisk manlig process där frågorna görs upp i slutenheten, i den närmsta kretsen. Den manliga bastukulturen, där många kvinnor spelar spelet minst lika bra som vi män. Men det gör inte processen mer jämställd eller feministisk utan bevisar bara att kvinnor blivit bra spelare på den patriarkala planhalvan. Ok om vi är nöjda med det men det är jag inte. Jag vill se en kultur där samtalen i bastun och korridorer flyttar in i salonger med förtroendevalda och medlemmarna har möjlighet att ta del av samtalen.

          Om vi ser vidare och konstaterar att världen inte cirkulerar kring striden kring ledarskapet i socialdemokraterna. Men frågan är om inte världen cirkulerar kring de socialdemokratiska värderingarna. Värderingar som ser alla som jämställda och jämlika. Värderingar som inte gör skillnad på kvinna eller man. Så för den skullen är det av vikt att vi får en ledare så vi kan fokusera på politiken. Vi måste åter lyfta blicken från procenten och se kvinnor. Förtrycket har olika ansikten runt om i världen allt från diskriminerande lagstiftningar till gamla kulturella, oskrivna lagar. De öppna förtrycket till de som sker inom hemmets slutna dörrar. Kvinnor som nekas anställning med tysta skäl ,som sjuka barn till hur de misshandlas. Listan kan göras lång och grunden är det patriarkala samhället som inte ser kvinnan som en jämställd part. Uppgiften som synes finns och för mig är det socialdemokratin rörelsen som kan göra skillnad, men då måste vi sluta med stridigheter och utse en ledare som ser detta. En ledare som bygger ett lag som ser världen med feministiska ögon och tar tag i verktygslådan. Det brådskar på.

         Som avslutning så skickar jag en uppmaning till alla kvinnor som läser detta att göra mig uppmärksam på när jag använder manliga härskartekniker, för det gör jag säkert, och jag vill vänjas av med dem men kommer behöva er hjälp. Det är inte alltid man är medveten om det om ingen påtalar det, så hjälp mig!

Lästips: Johanna Graf skriver idag i Expressen kring socialdemokraterna och jämställdheten.
Media: Ab, Ab2, Ex, Ex2, SvD, SvD2, SvD3, SvD4, DN, DN2.
Bloggat: Peter Johansson och Peter Andersson och Roger Jönsson på ämnen.
Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Politometern med en samling med politiska bloggar. Glöm inte den Öppna Kriskommissionen. Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,