20110328

Mitt förhållande med/till moderaterna

Jag lovade Tokmoderaten (allt i bristen på länkkärlek) att komma ur garderoben kring mitt förhållande till moderater och han har rätt det är dags. Jag ska ge er en personlig bild utifrån personer och politik kring mina moderater.

     För att göra allt klart från början så älskar jag moderater. Men den största kärleken har jag till de som inte anser sig vara "nya" utan tillhör de gamla stammen. En för mig beklaglig  resa för för vart station som vi passerar så minskar de. Anledningen till varför jag har min kärlek till dem är att de stod och står för sitt ord även när orkanvindarna blåser som kraftigast. De vet att man inte alltid vinner valet på förslagen men de somnar gott på kvällen. De har ofta en förmåga att skilja på sak och person som gör att man kan gå hårt åt varandra i debatten och sedan ta en fika. Vi vet var vi har varandra och var konfliktytorna ligger och kan med det välja var och när vi väljer att ta strid. Med det följer också att när vi enas kring områden är vi fruktat starka och kan gå i strid.

         Men ser vi på de "nya" moderaterna har jag svårt att finna vart de står. Det finns en oroväckande vindflöjel effekt som gör att tankar och överenskommelser lätt fladdrar bort utifrån nysningar i omgivningen. Den stabilitet som Moderaterna var känd för är nu borta. Allt görs nu med syfte att väljarmaximera istället för att vara trogen en ide. I gårdagens postning visade jag på konfliktytan mellan de gamla och nya. Visst har de växt men när publiken märker att det bara spelas samma stycke, möjligen med olika instrument så kommer de svika. Signalerna blir fler om att de inte står så bra till i det ledande regeringspartiet. En del kan vara att man inte var mogen med idéer för att klara två mandatperioder. Det märks i den oro som finns kring den nu framväxande oppositionen och hur man gör försök till att hota med att vi spräcker uppgörelser eller att vi skulle sakna politik. Allt detta från ett parti som var samhällsbyggande (dock ur ett annat perspektiv än den jag delar) till dagens med bara ett svar på alla frågor. Jobbskatteavdrag nr 1,2,3,4,5,6,7,....25. Ja vart går gränsen?

         Så min bild är att jag älskar många moderater och då särskilt den äldre generationen som visste vad ett handslag var. Men även moderater inom de bloggosfären har jag byggt en relation med som bygger på ömsesidig respekt för varandras skilda åsikter, men också på att gå samman när vi finner orättvisor över gränserna. Som sagt nu är jag ute ur garderoben allt enligt Tokmoderatens önskningar.

Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Politometern med en samling med politiska bloggar. Glöm inte den Öppna Kriskommissionen. Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,