20110326

Tack för middagen men nu leveransdags

Hej Håkan! De var kul att du kunde närvara vid middagen med oss i går. Det var många tankar som for genom våra huvuden när du klev in. På något sätt så var det gamla Håkan Juholt men ändå inte, Du var vår partiledare och Sveriges nästa statsminister.

         En sak är klar. I slutet på 2014 kommer ett torg i Oskarshamn uppkallas efter Håkan Juholt. Kuggen var bara att Peter Wretlund får fortsatt förtroende att leda Oskarshamn och att Håkan kan titulera sig statsminister. Men som jag ser det inga större problem att fixa det. Men för att komma dit så är det hårt arbete som gäller.

       Om jag förstått dig rätt Håkan så vill du inte ha en extra kongress till hösten och det gör att ditt tal idag kommer behöva ger en massa besked och klargöranden. Det finns ute i partiet en osäkerhet vad vi vill i olika frågor. Min bedömning är att den ideologiska grunden är stabil i medlemskåren men osäkerheten finns i hur vi omvandlar detta i dagspolitik i riket och kommuner. Du kommer behöva ge besked kring frågorna för medlemmarna törstar. Medlemmarna vill veta vad du prioriterar. Inga tal om paraplyer utan att ge det innehåll. Inga floskler utan berättelser om hur vi praktiskt ska agera i svåra frågor om framtiden.

Men tänk efter på hur vi öppnar partiet. Vi är inget litet parti. Vi är en folkrörelse som arbetar med folkbildning. Vi måste utveckla det. Vi måste åter bli attraktiva för omgivningen. Vi måste få tillbaka tryggheten och nyfikenheten. Håkan du måste bygga laget som runt dig som kan ge oss de här möjligheterna.

       Håkan jag kommer stå bakom dig och om så krävs stå vid din sida i kampen om rättvisa och solidaritet. Men jag kommer inte vara tyst. Du känner mig och vet att jag har svårt att hålla käften och vara still när det är frågor som jag har ett engagemang i. Så kommer det vara nu. Jag kommer vara din kärleksfulla kritiker som kommer jaga och stötta dig. Med mig vet jag att det finns många nätrötter som delar mina tankar. Nyttja oss, ta hjälp av oss. För vi är många, tänker olika, men framåt. Du har nu minst en kärleksfull kritiker. De finns fler, använd oss och skit i ja-sägarna.

       Till sist så är det ett nytt liv som väntar dig. Kan meddela att Åsa redan har börjat få frågor om klädseln till nobelfesten. Frågor som inte behövdes besvaras för ett par veckor sedan. Ett nytt liv med nya utmaningar inte bara politiska utan även privata. Så ett sista råd så här innan talet. Ta hand om dina nära och kära.
Media: Ab, Ab2, Ex, SvD, SvD2, DN, DN2, GP, SVT.
Morgonbloggat: Peter Johansson var tangenterna innan mig.
Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Politometern med en samling med politiska bloggar. Glöm inte den Öppna Kriskommissionen. Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,