20110307

Tack till Baylan

Att jag är en av de starkaste kritikerna till slutenheten inom Socialdemokratin är ingen hemlighet och blir därför glad när Ibrahim Baylan så lätt informerar medlemmarna genom ett mail samtidigt som han går ut till media och annonserar sin avgång.

       De vinster vi får med hans agerande är att vi medlemmar känner oss delaktiga när partiet ger oss information samt att vi sätter agendan med att vara först ut med informationen. Det gör att media får förhålla sig till oss och inte tvärtom. Så här gjorde Baylan rätt och ska ha en eloge för det. Sedan blir det lite märkligt att säga att uppdraget är klart. Klart? När vi förlorat ett val så stort... Men Tack Baylan för att de du visade att information är möjligt i mitt parti. Nu vill jag att Berit Andnor ser och lär. Så enkelt hade valberedningen kunnat hålla medlemmar och media informerade kring processen och på ett lätt sätt tagit död på rykten och fått ett större stöd och förståelse från sådana som mig. Det är fortfarande ett par veckor kvar så ta chansen och härma Ibrahim Baylan!

        För att vi nu även måste välja en partisekreterare är inte frågan löst. Det må vara så att en pusselbit som skavde nu är borta men att finna den rätta är dock inte lätt. Vi vet alla som suttit med pusslet med 1500 bitar och blå himmel... Men en fråga som lyfts är om de olika talespersonerna som idag sitter kommer sitta kvar med ny partiledare. Är det åter ett par bitar som hamnat i fel kartong och måste byta. En elak person skulle kunna ställa frågan om vi tagit fram rätt pussel för dagen. Jag svarar inte på frågan. Johan Westerholm har skrivit om att göra en övergångslösning som ter sig allt mer intressant. Att finna en person med tyngt som under två år fram till ordinarie kongress skulle reda ut organisation och med hjälp av programkommission bygga en ny plattform som tar vid efter kongressen 2013.

          Jag ser att det inte är många dagar var och sedan ska en nu ledning vara vald. Jag ger den ledningen en månad att få ihop laget så att från 1:a maj börja med valrörelsen för valseger 2014. Vi har inte mer tid. Vi behöver synas, vi behöver prata politik både internt och externt. Men tyst kommer jag inte vara. Jag kommer ställa krav och vara delaktig i formandet av partiet och politiken.

Media: Ab, Ab2, Ex, SVT debatt.
Bloggat: Peter Andersson och Roger Jönsson på temat.
Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Politometern med en samling med politiska bloggar. Glöm inte den Öppna Kriskommissionen. Intressant?  Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,