20110405

60 miljarder i nya skattesänkningar mot klimatinvesteringar

Ikväll har vi sett Tommy Waidelich mot Anders Borg i den första debatten. En lätt nervös Tommy Waidelich med konkreta åtgärder mot en Säker Anders Borg med sin upprepande skiva om skattesänkningar.

       Det märktes att det var en ny situation för Tommy Waidelich när han ställdes i Aktuellt studion mot Anders Borg. Men förutom det nervösa vilket inte är märkligt, så var det en socialdemokrat som stod i studion. Det var klassisk tillväxt politik men med det nya kring klimatinvesteringar som kom fram i debatten. Från Moderaterna var det samma tug kring skattesänkningar och bidragslinjen. Inte konstigt att Anders Borg kan vara trygg alltid samma replik oavsett vilken pjäs han deltar i. Sedan en undran om vem som åter var majoritet och vem som var opposition? Kan också reflektera kring att Anders Borg har det jobbigt kring frågor som rör sjukförsäkringen. För mig är det inte så konstigt.

          Det som jag spontant känner är att moderaterna lyckas måla fast sin stabilitet att håla i finanserna trots att vi gjorde grovjobbet. Här är en av de uppgifter som vi har att möta och då genom att visa på att vi har historien på vår sida men att vi nu lyfter frågan till att även ta med frågan om att inte bara klara ekonomin utan också jobben och med klimatinventeringar som en metod. Vi ska gå till val på den socialdemokratiska treenigheten klimatet, jobben och ekonomin. Tidigare så har ingen lyckats med alla tre delar och här är vår utmaning. Tommy Waidelich var inne på detta när han pekade på vad vi ska använda det reformutrymme som idag finns i finanserna. Utbildningar, infrastruktur och klimatinvesteringar allt inom det ekonomiska utrymmet. Ska också säga ett par ord kring hushållsnära tjänster där Tommy Waidelich pekade på att vi måste finna lösningar och svaret inte är givet. Det var bra svar som jag delar med honom.Livspusslet är en knäckfråga för politiken och RUT i dagens tappning är inte svaret på frågan.

         Så det blev med beröm till Tommy Waidelich denna dag som ekonomisk-politisk talesperson. Nu vill vi se mer konkreta förslag. Men jag jag honom 100 dagar och jag håller mitt löfte men känner mig efter kvällen tryggare. En pusselbit i Håkan Juholts laguppställning som fått testa vingarna och de bar.

Se debatten här


Media: Ab, SvD, SvD2, DN, DN2, Ex, Ex2, SVT, SVT2, Sydsv.
Bloggat: Peter Andersson och Peter Johansson och en bild från andra sidan av Tokmoderaten Waidelich ölkompis
Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Politometern med en samling med politiska bloggar. Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,