20110703

Ingen politik i båten...

Vem kan ro utan åror?
Vem kan driva politik utan idéer?
Söndag, Vimmerby. Det är mulet och kvavt, luften står stilla och en väntan på åska pågår. Personligen så är tristessen stor då min ljumsksbråcksoperation gör att jag inte får göra nått... Kan vara skönt till en gräns och den är passerad...

           Almedalen är på allas läppar och om ett dygn har jag börjat min resa mot ön. Vet att det inte kommer bli något direkt bloggande därifrån. Man är för nära för att få perspektiv och se vad som pågår. Men kommer säkert få mig underlag till senare bloggningar när sommartorkan tar vid. Men jag kommer se Almedalen som min firmafest där jag träffar vänner och bara har trevligt. Jag åker bara som mig själv och har ingen som jag måste återkoppla till bara vara. Det känns skönt.

           Samtidigt så får alliansen lite mer röster enligt undersökningen i Aftonbladet som lyckas skriva om något annat än jakten på Totto. I den affären, som jag kommenterade igår, det intressanta kring Fredrik Reinfeldt och hans ledarskap. Men anledningen till att Alliansen stärker greppet är enligt tidningen Grekland. Med andra ord inte på egna bedrifter och det är inte så konstigt då det inte finns egna bedrifter att vinna väljare på.

           Men när jag skriver att inte Alliansen har några egna idéer att utveckla så kastar jag sten i glashus om jag inte nämner att Socialdemokraterna sitter med i samma båt. ”En skepp kommer lastad, med vad då?” Ja, det politiska samtalet har kommit av sig och allt mer kretsar kring ytterligheter. Ja att Björklund vill ha mer kärnkraft räknar jag inte som något att bry sig om...Kommer veckan som kommer ge svar eller bara spe på? Nästa söndag kommer jag sammanfatta veckan och om vi fått något nyttigare än skvaller till dels.

         Det politiska Sverige behöver ett uppvaknande. Jag kommer under sommaren att mer och mer rikta in mig på teman och borra lite djupare i frågorna. Börja ge politiska svar och inte bara ställa frågor. Vara en konstruktiv blåslampa till den socialdemokratiska partiledningen.


           Nu tar jag och åter funderar på vad jag ska fylla kappsäcken med eller om jag ska satsa på nakenmode kommande vecka i Almedalen...

Media: Ab, Ab2, Ab3, SvD, Svd2 Exp, DN, SVT.
Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Politometern med en samling med politiska bloggar.Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,