20110807

Inget Tea-party hos Högbergs idag...

Söndag, Vimmerby och regnet faller och USAs ranking också... Vilket är allvarligast för min tomatplanta? Ja ibland så faller frågan lite vid sidan om, men känns ändå relevant i det lilla som vi människor har kring oss.

          Det är intressant att ta del av kommentarerna kring det sänkta kreditbetyget som ett bolag givit USA. En del haussar jordens undergång medan andra påstår att det är fel på rankingen. De olika må tjafsa om vem som har rätt. På den svenska arenan så finns det dem som anser att Socialdemokraterna och Sverigedemokraterna ska rasera Sveriges ekonomi och vem vet kanske dra med sig övriga universum på köpet (inget öppet köp här inte). Tja lite Tea-party blir det tydligen om man blandar sina påsar rätt...

          Det som jag anser är intressant är att vi med ett sänkt kreditbetyg kan få till ett samtal om maktbalansen i samhället/världen. Är det så att ett land ska ha ett sådant inflytande att vi andra får sänkta pensioner när ett land på andra sidan vattnet klantar till det med sin ekonomi? Är det så att det blir en tillbakagång från det globala till det lokala där vi låser in våra ekonomier likt förr? Personligen är jag tveksam om det går och om det är önskvärt. Är det så att svaret på detta är en än mer integrerad ekonomi som gör att en aktör inte kan fälla någon annan.

         Jag tänker på PO Edin dåvarande LO-ekonomen som i samband med folkomröstningen om ett deltagande i EMU siande om valutor och hur vi i Sverige haft mängder med valutor och sedan vi enas om en och att nu Euron var ett steg vidare. Han såg en värld med tre stora valutor och med detta en Euro som kunde bli en motkraft till dollarn. Allt mot en resa mot en världsomspännande valuta. Jag gillade tanken och gör så än idag. Det var en av de anledningar som gjorde att min röst landade på ja. Men det ser ut som om den tanken fått sig ett bakslag...

          När jag läser Johan Westerholm så blir jag nyfiken. En del må bli skrämda över att vi kanske kommer gå från världens finrum till att få finnas på bakgården. Jag ser spännande på det och vad som ska komma ur det. Vi kommer behöva tänka nytt och det kan i stora delar vara nyttigt. Det gäller hela västvärlden som måste tänka om och tänka till. Det ändlösa samtalet om att vi inte kan fortsätta med den livstil som vi lagt oss till med kommer nu troligen att behöva gå från samtalet på ledarsidor och köksbord till handling.

         Visst är det så att man sittande i soffan grubblar lite kring om jag kommer få pension. Eller är det så att fattigstugan ska göra entre i mitt Vimmerby igen? Sur sill ála Kommandoran... Nä det är inget som skulle smaka. Så frågan är hur landet ligger och hur vi går vidare...

Söndagen visar sig inte från sin bättre sida, men att det regnar är bra för grundvattnet... 
Och det blir inget Tea-party hos Högbergs idag...

Media: SvD, SvD2, Ab, Ab2, Ab3Exp, Exp2DN, DN2, DN3, DN4, Sds, DIUSA TodayDer Spiegel.
Bloggat: Peter Johansson Martin Moberg, Helena EricsonGöran JohanssonThomas Böhlmark på ämnet
Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Politometern med en samling med politiska bloggar.Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,