20110801

USA den bräckliga demokratin

Så var man ense i USA... Men är det en bra uppgörelse för USA och dess befolkning och vad kommer den innebära för oss? Och hur mår demokratin i världens största demokrati?

         Rollen som världspolis kostar på och frågan är om inte ett fokus på den egna befolkningen är det bästa för världens folk. Med de turer som vi sett och fått ta del av de senaste veckorna är frågan tydlig om hur mår Amerika?

         Jag har en kluvenhet till USA, det stora landet i väster. Det har givit oss fantastiska saker och på områden varit ledande i utvecklingen i världen. Men det har en mörk sida som jag inte kan förstå. Den politiska högern som ligger så långt bort från min politiska karta att jag oavsett hur många kompasser man förser mig med inte kommer känna mig hemma eller finna ett svar.

         Nu kan vi notera att man ändå har kommit fram till en uppgörelse kring budgeten. Det är ingen optimal lösning ur in ögon. USA har problem som de till stor del skaffade under Buch som sänkte skatter och krigade friskt. Den uppgörelse som nu presenteras innebär stora nedskärningar och höjning av skuldtaket. Inga höjda skatter. Självklart så måste USA ta hand om sina skulder. Men lösningarna finns på många sätt och dagens lösning är inte optimal...

        Det blir en högergir av den Amerikanska politiken som kommer slå mot de mest utsatta. De som andaste hopp med Obama vid styret. Men ändå så lyckades man mota de mest extrema högerpolitikerna i kongressen. De anhängare av Tea-party rörelsen har en agenda som i mina ögon skulle vrida landet tillbaka till en konservativ era där var man var sin egen kock och solidariteten inte fanns på kartan.

Media: Ab, Ab2, Ab3, SvD, DN, DN2, DN3Exp, SVT, SR.
Bloggat: Martin Moberg på ämnet.
Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Politometern med en samling med politiska bloggar.Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,