20110921

Pocenten Borg och Waidelich

Så här dagen efter att budgeten är lagd så känner jag en trötthet på politik. Det är inte längre politik utan bara ekonomi. Man kan lugnt prata om pocenten utan att Helge begriper något. Ja vad ska då skriva om så här dagen efter då pocenten är allt viktigare... Men det finns lite med skick till både moderater och socialdemokrater

           Allt kan sammanfattas med denna video eller är det så att det finns mer att säga. Möjligen att det kan lätta upp min stämmningen men samtidigt så är det beklagligt att jag när jag tänker på Borg och Waidelich tänker på denna sketch...


           Ska man vara elak kan man säga att Borg och Waidelich är Helge och Helge i Nöjesmassakern som räknar pocenten och självklart måste man offra sig lite för pocenten. För handen på hjärtat är skillnaden så stor som vi vill? Är det inte så att det handlar om att välja Whisky a´ 40 procent eller Grön Chatreau a´ 55 Procent. Många kommer säkert flyga på mig och vilja visa att pocenten gör skillnad och visar på hur vi ser på individen. Visst kan det visa på det men menar vi att det gör det och är det ingången i debatten eller är det efterkonstruktion?  Ja, jag har en grinig bitter dag så här mitt i veckan.

           Men kommer det göra skillnad när vi som opposition förhåller sig till vad moderaterna presenterar? Vi väntar in och sedan bygger vi vår budget på de siffror som moderaterna i regeringsställning presenterar. Men stämmer de eller gör de politiska, strategiska avvägande som de vinner på och som vi tvingas förhålla oss till. Ser vi bara på reform utrymmet så säger Borg 15 miljarder medan andra pratar om 30 miljarder. Det är inte en liten diff och jag misstänker att Borg landat på 30 om det fanns parlamentariska möjligheter att få igenom det femte jobbskatteavdraget. Men för att klara den politiska retoriken landade Borg oc Reinfeldt efter överläggningar med propagandaministern på 15 miljarder.

          Det jag saknar, som Fredrik Reinfeldt var duktig på, är berättelse om ett bättre Sverige. Det vann Moderaterna valet på 2006. Dels var det en trötthet på en resignerat socialdemokratiskt styre, men också en fräschet över en ny berättelse om Sverige. Sedan att den berättelse har haltat betänkligt ur mitt perspektiv är en annan sak. Men nu är tröttheten kommen till Moderaterna och ett hopp om ny ledning inom Socialdemokraterna skulle ge en "nystart" av inte bara socialdemokraterna utan svensk politik. Men sakta så teknokratiseras politiken i de flesta lägren och makten o väljarnas gunst ska tas genom en tävlan om pocenten och inte iden om ett bättre samhälle för oss som lever i det.

Så lämna pocenten för det går lika bra med selleri...


Media: Ab, Ab2, DN, DN2, DN3, SvD, SvD2, SvD3, SvD4, Exp, Exp2, SVT, SVT1, SVT2, SR, GP.
Bloggat:  Allt från Peter Johansson, tack. Martin Moberg, Johan Westerholm, Sebastian Stenholm, Kjellberg på ämnet
Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Politometern med en samling med politiska bloggar. Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,