20110921

Mitt i tanken en annan bild av Sverige

Grubblar så här dagen efter budgeten och lite kring vad som sker i min närhet. En inbjudan till möte med spännande individer som arbetar med utveckling. Allt från den internationella Ikea till den lokala turistuthyraren kombinerat med universitet. Det gamla med det nya. En synergi av att behöva varandra som inte var möjligt för ett par år sedan. En bild av det nya Sverige och en tanke mitt i den processen
           Den traditionella industrin är en viktig del i den nationella ekonomin men det är inte den som kommer svälja arbetslösheten då den har en inneboende process av rationaliseringar utan att tappa producerade enheter. Med minskat arbetskraft klara tillväxten. Johan Westerholm har skrivit mer kring exportindustrins betydelse Men landet och landsbygden kan inte var utan då den är motor än så länge på många ställen.

          Men något händer och jag kommer i denna postning försöka fånga den tanken. Se om jag kan hamna mitt i en utveckling och avsluta med frågan om partierna är med på denna resa eller om de inte klarar att ta steget mot nya tankar.

          Se på Ikea som en del är ett traditionellt möbelvaruhus i ena änden och i andra en del av den nya upplevelseindustrin. Sakta men säkert så vävs det gamla och nya samman och man säljer längre inte en vara utan något mer. När jag träffade Thomas Karlsson VD på Ikea så var han tydlig med att Ikea klarar sig inte utan Småland men Småland klarar sig utan Ikea. Plötsligt så var inte den billiga bokhyllan Billy tillverkat långt bort i stan avgörande för Ikeas framtid. Utan ett landskap i Sverige. För de sålde inte bara en bokhylla utan en känsla som bland skruvar och hyllar låg där i kartongen. Att förstärka det hela med att engagera sig i den lokala upplevelseindustrin i Älmhult blev en överlevnadsfråga. Det var svårt att ta till sig. Vi vet de stora bolagen som gräshoppssvärmar far över jordklotet i jakten på den billiga produkten och arbetskraften. Men plötsligt så blev det så uppenbart att man inte längre bara kunde kränga en vara utan att med en mer medveten konsument som ville mer och ställde krav på ursprung, etik och kvalité. Och då var det inte så konstigt att han åkte från kontoret i Älmhult till en middag i Astrid Lindgrens lägenhet på Dalagatan i Stockholm. Han, Ikea såg värdet i Småland och då kopplingen till Astrid Lindgren.

          Ett möte där författaren, boken möter bokhyllan. En helhet över en berättelse växter fram. Att sätta ihop en bokhylla, sätta ihop en berättelse. Allt bottnat i leken som gemensam nämnare. Barnboken som inspirerar till nya äventyr. Vilka barn har inte farit fram som hjältar? Vilka barn har inte byggt med klossar lego vidare till bokhyllan Billy (måste erkänna att just den har jag inte svurit åt när jag monterat ihop, men mycket annat), allt i en förlängning på barndomens lek.

           Vi är nu i brytningstiden då en del säger att industrin är död och sakta sprattlar i sin dödsdom. Att tjänstesektorn med upplevelser är det nya. Mutterfabriken blir lekfabriken, utan en tanke på att det behövs muttrar och pengar för att skapa lekfabriken... Men den traditionella industrin måste också likt Ikea se att de inte bara, om de ska vara kvar i Sverige fortsätta som de inte regnar. Om Svenska muttrar ska sälja måste de till en berättelse om deras förträfflighet. För varför ska jag annars köpa dem då Polska eller kinesiska ser lika bra ut. Nä det är dags att förstå att många, och fler blir det, köper en upplevelse, historia om det än är kring en mutter (Må mutter kanske inte vara det mest pedagogiska exemplet men...). Den globala marknaden, politiken gör att historien bakom muttern känns viktig...

          Om vi lever mitt i denna omvändelsens tid och den kräver nya tankar. Klarar partierna att möta upp eller står de kvar och det enda som finns är kampen om pocenten? Finns den politiska berättelsen som möter upp där verkligheten tar vid? Eller är drömmen om gårdagen allt för stark fortfarande? Mitt parti är i brytningen men jag kan känna tvekan om vi orkar. Ett ok är den fackliga grenen som jag upplever har svårt att fånga de nya strömningar som finns. Om jag ska vara lite elak så är stora delar av den fackliga rörelsen, inom LO, konservativa av det negativa slaget. Men även andra kan behöva ompröva gamla sanningar...

Utmaningarna ligger där att se muttern till bokhyllan med boken som ger en 
berättelse om lilla mutterns väg till bokhyllan Billy från Älmhult med släkt i Kina...

Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Politometern med en samling med politiska bloggar. IntressantLäs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,