20111012

Man föds inte till statsminister man slipas för att passa, tyvärr

Inte ens Palme föddes till statsminister...
Det finns inget att skriva om. Vill skriva om politik men spalterna fylls bara med mer kring min partiledare. Nu ett kryp som skvallrar för media att Juholt inte var lämplig. Vad vinner vi på det idag och är han inte lämplig? Om han var en slarver så ge honom hjälp och inte med knivar i ryggen.

          Jag gillar Håkan Juholt och den personligt slarviga stilen. Det är Juholt. Jag känner inte riktigt igen den mannen som vi ser i media idag i gråa kostymer med gråa slipsar, allt tillrättalagt. Det var inte den person som stöd framför mig i mars innan han skulle bli vald. JAg minns för ett par år sedan då mitt namn var uppe för diskussion kring att kandidera som kommunalråd i Vimmerby. Efter att sett clowner utan gränser i ett bostadsområde gick jag och Håkan hemåt tillsammans med de andra riksdagsledamöterna. Det var en ljummen kväll och många tankar ventilerades. Jag frågade rakt ut om jag skulle ha en chans. Svaret kom som en fråga tillbaka. Såg man mig som Stockholmare eller Vimmerbybo. Det var det som skulle avgöra enligt Håkan. Jag lyssnade på honom och är idag inte kommunalråd utan argsint bloggare...

         Något har hänt och inte tror jag han styrt det själv. Sakta så har spinn-dokoterna slipat av Håkan Juholt och kvar finns bara en politiker. Jag kan se en liknande resa med Fredrik Reinfeldt. Pratade med en moderat som funnits med under många år och han frågade om vi såg en statsminister i Juholt och min fråga var om han såg en statsminister i Reinfeldt 2004. Svaret var rakt och ärligt det gjorde han inte. Men idag så ser vi Reinfeldt som en statsminister. Vi ser honom sitta i samma rum som Obama och det känns ok...  Så flera kan göra resan. Håkan Juholt gör den nu. Ja jag vill se honom som statsminister, om inget mer kommer, för då orkar jag inte längre. Det finns en gräns men var den går vet jag inte än.
          Men så händer detta... Grabben från landet, trots många år i hetluften så känns han inte som etablissemanget utan en outsider. En som förstår sig på arbetaren, småstadsbon. En av oss. 

          Så det som händer eller inte händer gör ont i mig. För vad ska jag tro. Lagom när jag tror en sak så skrivs historien om. Kan jag lita på Håkan, Kan jag lita på riksdagsgruppen, kan jag lita på tjänstemännen på partihögkvarteret, kan jag lita på riksdagen personal. Som de sjöng "Vem i hela världen kan man lita på"


Media: Ab, Ab2SvD, SvD2Exp, Exp2, Exp3DN, SVT,
Bloggat: Peter Johansson på ämnet
Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Politometern med en samling med politiska bloggar. IntressantLäs även andra bloggares åsikter om ,