20111006

Socialdemokraternas budget: Att finna en ny Jobs?

Bygga med kunskap och trygghet
Det blir märkligt om man ska försöka ge en bild av den Socialdemokratiska budgeten. Kommentarerna är allt från skugga av regeringen till gammal hederlig sossepolitik... Men jag ser embryon till ny politik byggd på gamla värderingar. Samtidigt så nås vi av budskapet att en av de män som personifierat entreprenörskap gått ur tiden

          Dagens stora nyhet är att en av världens främsta entreprenörer är död, Steve Jobs, grundaren av Apple. En man som levde för en ide och också kunde förverkliga delar av den. När sagan om Steve Jobs tar slut så hoppas jag på att vi kan börja skriva en ny saga och att den kan ta forn i Sverige. Ur den synvinkeln kan jag finna ingångar till den berättelsen i den socialdemokratiska budgeten. Det handlar om kunskap och kreativitet. Att tro på människornas idéer och se till att de känner sig så trygga att de vågar och vill pröva sina berättelser.

          Socialdemokraterna sitter nu med tre grupper som ska leda oss framåt på det politiska området. Vi har den övergripande programkommissionen som ska ge de breda penseldragen. Vi har arbetsgrupper som ska ta fram förslag för att utrota barnfattigdomen och till sist en grupp som ska forma en ny skattepolitik. Med det i bagaget så kan jag förstå att riksdagsgruppen och partiledningen inte kan lägga fram vilka förslag som helst i den budget som presenterades igår. Vi är i ett skifte med både politik och personer. Men som en av de kärleksfulla kritiker måste jag ändå ge Håkan Juholt rätt då han pekar på att budgeten har med sig från de tal som han hållit sedan han blev vald. Vi kan se delar från de tre stora talen han hållit.

          Det som jag gillar mest med budgeten är inte pengarna utan attityden till näringslivet och akademin. Det är inte alltid som pengar är smörjmedel. Tror inte Jobs var beroende av statliga bidrag utan att det fanns en atmosfär som var tillåtande gentemot de som hade idéer. Här känner jag att staten varit låst de senaste åren. Kan säga att Alliansen som pratar om företagarnas betydelse inte verkat i den riktningen i konkret handling. Det finns inte en känsla som jag möter om att det är positivare att driva och starta företag mer än i retoriken. De initiativ till som tagits har varit halvhjärtade och allt mer av politiken har handlat om att privatisering den gemensamma sektorn istället för att finna en ny Jobs eller Kamprad. Skolan har sakta tagit bort det kreativa för att lydigt ordna arbetskraften.

         Så om jag ska återkomma till mediabilden av den socialdemokratiska budgeten så finner jag en blandad känsla av att inte riktigt kunna tolka det som vi läser. Det handlar mer om ideologiska övertygelser som färgar bilden. För kan det samtidigt vara en kraftig vänstersväng som det sker en kraftig högersväng...

Men det som behövs och som jag finner grunden i budgeten är en tro på framtiden och 
samtalet mellan de inblandade aktörerna. Ett samtal som jag saknat.

Media: Ab, Ab2, Ab3, Exp, SvD, SvD2, SvD3, SvD4, DN, DN2, DN3, DN4, SVT, SVT2, SR. Dagens Arena.
Bloggat: Martin Moberg på ämnet
Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Politometern med en samling med politiska bloggar. Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,