20111006

Jag har inte läst Tranströmer...

Och jag kommer inte få det i år heller
...så vad börjar jag? Ja, det är väll så många säger och om inte, så tänker... Men hur många gör verklighet i frågan. Men jag kommer själv att ta mig an något av vad han har skrivit. Generellt borde jag bli en bättre läsare än vad jag är. För kommunstyrelsehandlingar och statliga utredningar håller ingen högre litterär nivåer...

        Äntligen så blev det Tomas Tranströmer ett namn som varit med i debatten under många år utan att nått ända fram. Men är det bra att få Nobelpriset? En del vittnar om att skrivkrampen kommit in då de fått priset och att det blir en slutpunkt på karriären. Att man inte kommer vidare.

              Vad vet jag och om jag skulle få priset är så otroligt långt borta så att det skulle hota min karriär är föga fallet. De må vara annat som hindrar min karriär. Möjligen att jag är lite frispåkig och inte går i de korridorer som med automatik leder uppåt... Men man ska också leva med sig själv och jag känner att jag börjar finna en roll där jag kan vara fri i min åsikt men ändå finnas i det politiska kollektivet. Att känna mognaden ta vid som gör att man vågar stå för sin åsikt även om det inte alltid är den bekvämaste för omgivningen. På ett sätt kan det vara mitt eget pris som jag får. Mitt eget utvecklingspris eller kanske mer arbetsstipendium då jag känner iver att få vidare.

       Men jag hade hoppats på att Astrid Lindgren skulle få priset. För om inte ne författare har påverkat många och satt avtryck mer än hon så vet jag inte. Men är det så att hon skriver så jag begriper (Jaja, jag vet inte hur Tranströmer skriver) och påverkar mig och mitt handlande som liten och vuxen. En sista liten fundering är om Reinfeldt läst Tranströmer eller om man kan leda landet utan det? Om så är fallet finns det hopp för mig... Men ett stort grattis till Tranströmer och med tanke på det jubel och spekulationer verkar valet varit rätt och hoppas du fortsätter producera och inte blir hämmad av detta pris.


Lite fotbollsstämmning måste man medge. Som ett VM-guld... En undran, finns litteratur-huliganer?

Media: Ab, Ab2, Ab3, Exp, Exp2, Exp3DN, DN2, DN3, SvD, SvD2, SVT, SVT2, SR.
Bloggat: Kulturbloggen och konstigt vore det annars....
Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Politometern med en samling med politiska bloggar. Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,