20111113

Krönika om den gnällige sossen från Vimmerby

Jag är inte bara gnällig sosse, jag är Hammarbyare också...
Jag får ett gnäll epitet över mig för att jag är på djupet oroad över mitt parti. Jag må upplevas som gnällig och idag så kommer mina belackare att skratta mig i ansiktet när siffrorna visar på plus. Men vad har hänt? Är det Juholts gatlopp med kvitton som ger utdelning?... Eller är det motståndarnas tillkortakommande som ger avtryck?

           Kritikerna mot mig och andra som skriver kritiskt mot vårt parti tycker att vi inte har tankar om framtiden. Att partiet har en kris för att vi skriver kris. Men faktum är att ett parti som prenumererat på 40-45 procent och nu ligger mellan 25 och 30 procent är i kris om vi inte är nöjda med det. 

           Jag är gnällig och kommer så vara tills jag ser att partiet tar tag i de problem som vi står inför. Jag kommer gnälla och skälla så länge jag inte ser en medvetenhet utan "låt gå" filosofin råder. Jag kommer gnälla så länge vi hoppas på valseger på de borgerligas bekostnad istället för vår politik. Jag vill ha verkstas både lokalt, regionalt och centralt. Jag vill se att de problem som vi står inför  fixas. 

            I Vimmerby har inte partiet haft makten eller varit i närheten sedan kommunsammanslagningen. Det kan inte skyllas på  borgarna utan ligger att finna i oss själva. Moderaterna tog över makten i kommunen från Centern inte vi. Moderaterna lyckades ingjuta framtidshopp i kommunen som var på fallrepet trots förutsättningar som Astrid Lindgren gav oss. Men från mitt parti ser man inte sambandet. Fortfarande är stridsfrågan om Gata- Park ska privatiseras. När jag påpekade att när de gräver på min gata är det en privat entreprenör som gräver och sedan kommer en av de stora företagen och slänger på asfalt. Det är ingen Svensson som ser om det är offentligt eller privat. Troligen tror de redan att området är privatiserat. Men vi strävar på som om det var en avgörande fråga. De må vara en viktig fråga men vi måste ställs oss frågan varför. När det kommer argument att vi inte kan spara på detta område då det underlättar för privatisering blir jag konfunderad hur man tänker. (Se mitt exempel med städorganisationen. När tror ni en privat vill ta över)

          Men gör jag inget konstruktivt. Jo jag sitter på varenda möte vi har och lägger förslag till att utveckla organisationen, ompröva politiken. Jag möter individer som står oss nära men också långt ifrån för att lyssna bilda mig uppfattning om var dagens problem finns. Men jag väljer att lägga fokus på utvecklingsfrågorna och inte frågorna kring våra gemensamma försäkringssystem för de ska bara funka och jag anser att vid ett maktskifte så fixas de problem som finns. Vi kan möjligtvis behöva uppdatera förslagen utifrån det aktuella läget både vad gäller regler och det finansiella läget. 

         Jag omprövar alla minna gamla sanningar. Ser om de håller idag med hur min värld ser ut både lokalt och globalt. Jag ser att mina värderingar håller men hur jag omsätter dem i praktiken inte funkar. Jag tror inte återställare är en framgångsväg utan att finna nya former för att nå framgång. Det som är avreglerat kan inte återregleras utan vi behöver finna andra metoder att styra.  Grunden är att möta problemen som medborgarna upplever med framtidshopp inte förbud och nya regelverk. Jag vill mer visa på alternativen som gör att medborgarna väljer annat. 

         Programarbetet syns inte, Organisationsarbetet syns marginellt. Min bild är att hemsidan mer andas kampanjorganisation än folkrörelse. Sidan känns inte öppnande för mig. Den må vara prisad men det gör den inte mer inbjudande till att väcka samtal. Var för man det politiska samtalet när rubriken "Engagera dig" fylls av allt utom att diskutera politik. 

        Nu tar jag lite ledigt från det politiska och ger mig ut och samlar löv på hög denna fars dag. Men misstänker att jag kommer grubbla politik och parti och en och annan fråga kanske får sin lösning. Ja jag lever politik, kanske för mycket men ja brinner och mår dåligt när mitt parti mår dåligt. Än sämre blir jag när medlemmar på ledande positioner inte ser sjukdomen. Likt en missbrukare som förnekar sitt missbruk och att man kan sluta i morgon utan att påverka sin vardag. 

Media: Ab, Exp, DN, SR, SvD, SvD2SVT,
Mer gnäll finner ni hos Johan Westerholm och Sebastian Stenholm, men oav olika skäl.
Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Politometern med en samling med politiska bloggar. Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om ,