20111127

Person, Personer och massan en krönika


Sitter och grubblar på hur mycket jag betyder för mitt parti Är jag som person viktig? Visst så är jag en röst på årsmötet och visst tar jag en stol i fullmäktige i besittning. Men är jag eller Juholt avgörande eller skulle vem som helst kunna ta den i besittning?

        Det finns en konflikt mellan de som anser att personen är det avgörandet och de som anser att den spelar en mindre roll och det är politikens innehåll som ska vara avgörandet. Jag har tillhört den senare gruppen men allt mer förflyttat min position till vikten av personen. Jag gillar inte det men ser hur det inte spelar någon roll om politikens innehåll när det är ledaren som döms. De som ofta pratar om politiken som den viktigaste går gärna med i grupper på Facebook med namnet ”Håkan Juholt som statsminister-Ja tack” inte en socialdemokratisk regering och vips så har även de som vill krama politiken lämnat det och hyllar ledaren.

        Så tyvärr utvecklas politiken allt mer likt en idol-tävling som vi alla säger oss vara emot. Vi skyller gärna på media men spelar med i spelet och idag så gör jag det med denna krönika som bottnar i ännu en av dessa idol-undersökningar som presenteras av tidningarna. Det är en tävlan med veckofinaler.

       Allt detta leder till att det parti som klarar av att anpassa sig till detta nya blir en vinnare. Inte på grund av det politiska innehållet utan på hanteringen av media. Alla vet vi när det vände för socialdemokraterna under Göran Persson. Allt som behövdes var en dans med en kossa.

       Socialdemokraterna måste nu förhålla sig till denna arena. Att kunna ha en ledare som folket anser kan leda och till det kopplat en tydlig politik. Klarar vi det så är vi vinnaren men det ser ut som om vägen är lång och frågan som jag ställer mig fortfarande kommer vi klara det.

       Men det leder till den frågan som jag hade inledningsvis. Sittande i fullmäktige gör jag skillnad eller är det så att jag lika väl kunde lämna över mitt engagemang till någon annan och det inte skulle bli skillnad? Tänk er för. För svarar ni ja så är även Juholt bara en kugge utan roll. Svarar ni nej så har ni förstått att alla individer är viktiga som individer och avgör politiken. Jag hoppas ni svarar nej. De kan finnas de som ser ledaren som viktig men resten som röstboskap. Jag anser att alla i kollektivet har en roll att fylla och med det så kommer en ledarstil och utveckling sker om alla lyssnas på.

1:a Advent betyder ett ljus, men det är fler som ska tändas...


Media: DN, DN2Ab, Ab2Exp, Exp2,
Krönikor: Peter Wolodarski, Johan Westerholm är två som söndagstänker med mig.
Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Politometern med en samling med politiska bloggar. IntressantLäs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,