20111126

Det är inte häftigt att betala skatt...


Mona Sahlin tyckte det och nu gör Anders Borg det. Men jag gör inte det. Tycker det är häftigt att betala skatt. Jag betalar skatt och vill ha något för det. Jag vill att skolan ska fungera. Att sjukvården ska fungera. Att omsorgen om våra unga och äldre ska fungera. Att mina skattekronor stannar och gör nytta hos de som behöver. Men häftigt, nä det tycker jag inte.

        Så tar Moderaterna nästa omgång av socialdemokratiska uttryck. Denna gång är det Mona Sahlins bevingade uttryck om att det är "häftigt" att betala skatt. Jag tycker inte det är häftigt och har aldrig gjort det. Men jag betalar gärna skatt och en hög sådan om det kommer mig till dels. Inte personligen utan att samhällets utvecklas på ett tryggt och bra sätt. Att min omgivning får den stöttning som de behöver. Att hjälpen finns där för mig om jag behöver den. 

          Det är inte häftigt att betala skatt utan en plikt om vi ska ha en fungerande samhälle. Det finns en tydlig koppling till ordet solidaritet. Vi tar hand om varandra genom att sätta av resurser från det vi skrapat ihop tillsammans. Vi ser till genom de individer som vi väljer i förtroende och med olika ideologiska grunder gör den optimala fördelningen av våra gemensamma slantar.  Här kan man tvista om det görs rätt eller fel och så gör vi dagligen. Det är den demokratiska kampen.

        Så Mona Sahlin hade fel och Anders Borg har fel. Det är inte häftigt att betala skatt utan en gemensam skyldighet om vi ska ha ett bra samhälle att leva i. Det handlar om solidaritet.



Media: Ab, Ab2, SVT, DNExprSydöstranKarlskoga KurirenLT 12Dagbladet 12Arbetarbladet.
Bloggat: Peter Johansson, Martin Moberg, Thomas Böhlmark och Norrköpingsbloggen på ämnet
Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Politometern med en samling med politiska bloggar. Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,