20120118

Jag har tackat nej till SVT debatt inte rätt forum för mina tankar

Jag har blivit uppringt av SVT debatt som ville att jag skulle medverka kring de senaste turerna kring Socialdemokratin och partiledaren Håkan Juholt. Jag passade på frågan och vill här skriva varför.

         Bloggen är ett av mina främsta verktyg för att föra min politiska debatt. Det har blivit min grundplattform som jag tar avstamp i. Jag får många kommentarer som ger mig input i mitt fortsatta politiska tänkande. Utöver det så är det samtalet på gatan som är viktig för mig. Det spontana samtalet med en väljare som rycker en i armen när man går på stan. Det är två sätt som för min politiska utveckling framåt. Jag vill att även mitt parti ska finna formerna för att ta sig vidare i debatten och utifrån det så valde jag att säga nej till att deltaga i SVT debatt då det inte, ur min synvinkel, är ett format som för frågan framåt. Det är ett program som säkert fyller en funktion på olika områden men här känner jag att det inte för min fråga framåt. Jag söker inte splittring utan vill att mitt parti åter ska bli den ledande politiska rörelse  som tar ansvar, är lyhörda och för samhället framåt.

       Men för att vi ska bli det så måste vi vara öppna våga ta debatten om vår utveckling, vilka personer som ska inneha ledande positioner. Vi behöver öppna uppdragsbeskrivningar om de ledande rollerna i partiet. vidare så skulle jag vilja se någon form av programförklaringar av de som är intresserade av att vara ledande del av vårt partis utveckling. Vi måste veta att när vi säger att vi ska vara det mest öppna partiet så innebär det att man inte sluter leden utan öppnar upp leden så att alla kan få plats bland oss.

[UPPDATERAT]
Skriver på SVT debatt med Johan Westerholm angående debatten kring partiledningen.
"....Vi anser att gränsen för oss gräsrötter nu är nådd. Vi tvingas, på arbetsplatser, i idrottsföreningar , på vår fritid och i andra konstellationer nu varje dag försöka försvara något som i grunden inte går att försvara. Ett parti som inte kan kommunicera och när vi väl kommunicerar så är det för att be om ursäkt eller komma med bortförklaringar eller dementier.
Vi upplever en kommunikativ avgrund mellan gräsrötter och partiledningen, ingen nämnd och ingen glömd. Flera ledande företrädare för socialdemokraterna uppför sig mot varandra på ett sätt som är för oss helt främmande, ja, faktiskt rent av skrämmande. För att vi ska kunna gå framåt, locka väljare, prata och forma politiken så krävs det att alla företrädare kan hantera sitt uppdrag. Det direkta intrigerande som vi upplever pågår är inte acceptabelt...."

Tidigare på detta tema har jag skrivit här, här och här.
Och detta har jag snott av Martin MobergMedia: FolkbladetAb 12345Expr 12SvDDN 1234567Expr 123SvD 12345
Allt medan Johan Westerholm lämnat pannkakan för funderande på grillat en utveckling som jag stödjer!
Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Politometern med en samling med politiska bloggar. Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om ,