20120115

Krönika: Om regeringens bestämmande... Och en gemensam politiskt vilsenhet


Söndag och jag sitter och grubblar lite på vem som bestämmer i regeringen… Att Centern inte gör det kan jag konstatera och att Moderaterna gör det kan jag också konstatera. Vidare så ser vi att även Kristdemokraterna styr i vissa frågor. Slutligen är då frågan till vilken nytta som folkpartiet är med?

         Det är en intressant utveckling att följa hur de små partierna i regeringen börjar få valfrossa och redan nu känna herr fyra procent flåsa i nacken. Kristdemokraterna har en öppen strid inte mellan personer, utan mellan fraktioner. Allt om den fortsatta politiska färdriktningen. Graderna av hur stort inflytande den kristna högern ska få ha kontra den något sundare humanistiska kristna delen som också finns i detta parti (Känns dock som en allt för liten majoritet). Men den här striden stannar inte vid partiets gränser utan har en direkt påverkan på den politik som regeringen står inför. Vi kan den senaste veckan se hur det hela handlingsförlamat majoriteten av regeringen som vill ha bort steriliseringen vid könsbyten men inte orkar eller vill ta fighten med Kristdemokraterna.

         Idag så slår sig Centern loss med att kräva att vi ska erkänna staten Palestina och som jag skrev i en tidigare ett bra ställningstagande men inte i samklang med sina regeringskollegor. Frågan är om Centern likt Kristdemokraterna får sin vilja igenom? Jag tror inte det. Allt grundar sig i Moderaternas syn på världen och som jag i en tidigare postning så finns det i både moderaterna och folkpartiet drag av konservatism och frikyrklighet. Det gör att kristdemokraterna får stöd men Centern inte kommer få det.

          Men i båda fallen så kan vi se att Folkpartiet sprattlar. Men inte mer. Frågan är dock hur Folkpartiet mår? Efter veckans sprattlande så blir det tydligt att det finns delar inom partiet som vill en annan väg än den som nu gås.

           Så bilden är att det är relativt turbulent i de flesta partierna. Grunden tror jag har att göra med den förändring som sker i samhället. Att den politik som partierna gick till val på igår inte är gällande idag. Jag ser mitt eget parti som verkligen inte klarat om ställningen. Vill nog hävda att det parti som ligger mest i fas är Miljöpartiet och att Moderaterna lyckats måla imagen av att klarat förändringen. Men de ligger latent ett tyst uppror gentemot Fredrik Reinfeldt och hans ”nya” Moderater. Men det talar vi tyst om....

            Jag tror att detta år kommer göra avtryck i den svenska politiken. Att inom och mellan partier kommer det ske förändringar och ändrade maktförhållande. Det kommer också ske förändringar kring vad partierna tycker i frågorna. Vissa kommer förpassa sig till en politik som de tror väljarna vill ha medan andra mer kommer göra hemläxan och presentera en politik som både ligger i ideologisk fas och ingjuta framtidshopp för väljarna. Som ni förstår så hoppas jag att det är mitt parti som kommer stå för den utvecklingen. Men tyvärr så känner jag mig inte så säker då krismedvetenheten inte är tillräckligt närvarande för att de ska förstå att vi måste till stora förändringar för att återfå förtroendet.


Media: SR, SvD, SvD2Ab, Exp, DN NyhetskanalenPiteå-tidningenAbDN 12SvD 12BLTGP,Newsmill 1234
Bloggat: Martin Moberg på ämnet
Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Politometern med en samling med politiska bloggar. IntressantLäs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,