20120512

Radion och svaret skyldigt...


Borde man skriva ett par rader om Stefan Löfven i Ekots lördagsintervju? Lyssnade lite på det och bilden var inte att jag kommer hylla hans framträdande som gjutet bara för att han är min partiledare. Noterar att han har en bra radioröst som inger förtroende men bilden av den bristande politiken blir tydlig trots vad alla säger.

             Det är ok att det brister i politiken. Vi har inte en skyldighet att leverera något. Vi har inte en skyldighet att presentera något för väljarna eller den sittande regeringen nu. När vi väljer att göra det är vår ensak. Sedan om vi gör det vid rätt eller fel tillfälle är det väljarna som avgör, inte moderaternas partisekreterare hur gärna Kent Persson än vill.

           Men min oro är att processen med att forma en politik inte är igång. Att det som vanligt blir något snabbt som skrapas ihop strax före en motion ska presenteras.

          Så åter till dagens samtal i radion med en ivrig programledare som ville ha svaren om arbetsgivare, kärnkraft och a-kassan. Inget konstigt, vem vill inte det och frågan är om partistrategerna kunde funnit några bra svar som inte var på det svävande målet. Inte så att det var okända frågor. Vi brister på detta. Kanske en del av en oerfarenhet som Stefan Löfven har i rollen som partiledare. Men åter så måste det finnas folket kring honom som kan ge den där hjälpande handen som de avlönas för att göra. Att kunna visa bilden av vart vi är och hur resan framåt kommer se ut. Att inte stå med halvfärdiga svar som lätt kan skarvas om pressen är för stor. Vi har gjort den resan och vet att man inte fann målet. Dags för ny strategi kring media.

         Men det var inte det sämsta som jag hört från en Socialdemokratisk partiledare men inte heller det bästa och skulden kan inte läggas på honom utan på ett parti som gått i stå och inte riktigt kan komma loss. För varje opinionsundersökning som ger oss någon procent mer så avstannar allt mer arbetet med att förändra partiet till en modern folkrörelse som se dagens problem och har moderna lösningar på dem allt utifrån de tidlösa värderingarna som partiet står stabilt på.

       Nu återgår jag till min outfit i fåtöljen och ser på regnet som faller medan jag smuttar på mitt vin. Ska det det bli något grillat är den viktigare frågan som idag bör ställas.

Media: AbSR, SvD,
Bloggat: Peter Andersson, Thomas Böhlmark på ämnet
Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Politometern med en samling med politiska bloggar. Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , ,