Idag noterarar jag att det råder eufori i kommunstyrelsen i Vimmerby då regeringen genom tillväxtverket anser att Vimmerby är en av fem som det ska satsas på gällande destination i Sverige. Sammantaget för de fem destinationerna finns 60 miljoner på tre år.
Än en gång så visar sig Astrid Lindgren vara en av de starkaste varumärkena i landet och att Vimmerby sitter på detta. Nu med denna uppväxling så kan kommunen visa att de finns så mycket mer än Astrid Lindgrens Värld. Som Tomas Karlsson vd på IKEA sa "skit i Astrid Lindgrens Värld, ni sitter på en diamant".
Nu kommer politiken och tjänstemän gå i spinn över dessa pengar men det som oroar mig är att man inte ser destiantionsutveckling och besöksnäringen som en basverksamhet i den kommunala verksamheten. Fortfarande finns drömmen om den stora industrin och markerna som iordningställs är kraftigt fokuserade på tillverknings företag... jag kan spontant sakna en linje i politiken. En förhoppning är att en del av de pengar som nu finns till förfogande kan användas till en strategisk plan för destiantionsutveckling och besöksnäringen.
Nu åter till kommunstyrelsen...
Mer på NetRoots för progressiva bloggare. Den socialdemokratiska programkommissionens blogg och Politometern med en samling med politiska bloggar. Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om politik, personligt, kultur, Bloggar på min iPad