20120815

Annie Lööf passar inte dagens politik...


Kan Annie Lööf ratta i svensk politik?
Är det så att Annie Lööf inte klarar uppdraget att leda Centern och dessutom ratta ett stort departement? Frågan ställs efter den senaste tidens affärer och att Centern inte lyfter utan fortsätter kräftgången kring fyra procentsspärren. Men är det Annie Lööfs fel eller finns det något bakom...

          Bilden av Centern som landsbygdens parti är i svajning. Trogna centerväljare och landsbygdsbor vänder nu centern ryggen och söker andra partier som kan förstå och framförallt driva en politik som lyfter landsbygden. I Vimmerby får vi allt oftare höra att Centern givit upp landsbygden och att det är Socialdemokraterna som lyfter de frågorna. Men det var inte det som jag skulle skriva om, även om det är sant...

          Med en risk att få skulden som mansgris så lyfter jag ändå det tuffa med att vara ung kvinna i, en i allt, starkt manlig dominerad värld med patriarkala strukturer som inte har ändras under åren som gått. För att lyckas så behöver man ha ett starkt nätverk kring sig samt att rådgivare med stark integritet, erfarenhet och tyngd inom den värld man är satt att styra. Bilden är att Annie Lööf verkar sakna det mesta av detta. Vi kan även notera att en av de delar som fällde Juholt, dock inte avgörande, var bristen på detta nätverk. Skillnaden ser vi när Stefan Löfven bygger sitt lag som består av starka individer som är väl meriterade i just dessa sammanhang och har en stark position.

          Men är detta bra då? Och svaret blir självfallet inte. Men verkligheten som vi ser den är inte en dröm utan ofta en bister historia som vi måste förhålla oss till. Vi kan drömma om att alla ska komma till tals, men vi vet att det krävs list, inställsamhet och kyssa arslen. Eller så är man den starka ledaren, den naturligt lysande stjärnan eller buffeln… Ser vi på mitt parti så är det ett mainstream profil som gäller och sticker du ut så är det kört på karriär stegen. Man kommer ett visst antal steg sedan är det stopp och dörren till de tunga besluten är och förblir ständigt stängd.  Annie Lööf var en frisk fläkt i Centern, även om jag inte gillade det jag såg så väckte hon debatt och det var bra. Men i den nya rollen som partiledare, krönt med minister måste den fräscha Annie Lööf bli stel minister för att passa in i spelet.

          Så vad blir min slutsats? Jo att de gråa eminenserna blir de som styr svensk politik och även jag har skrikit på dem då utspelens och de frisläppta hjärnorna förstör den lugna vardagen. Jag vet att jag talar emot mig själv på denna punkt och utifrån vad jag skriver. Men i grunden så är jag skolad sedan 15-års ålder i SSU kring hur vi ska vara och hur det fungerar. Jag får ofta höra det då jag glider utanför den ramen… Men de unga som idag växer upp kommer inte att gilla tingens ordning och sakta vända politiken och med det den formella makten ryggen. Ska vi börja bygga så måste en kultur som finns i de flesta partier förändras. Hur det ska gå till vet jag inte men att vi måste öppna oss och släppa in andra som inte är skolade i organisationerna sedan tonåren är givet. Att gilla olika måste och sätta avtryck i handlandet och inte bara bli klatschiga märken på rockslaget. Att den slutna världen (som vi ser genom blindheten i representation) måste öppna upp sig. I mitt eget parti pratar man om att bli det mest öppna och lyssnande partiet men vad innebär det och när kommer vi få se det?

          Jag började med Annie Lööf som kunde bli en ny epok i svensk politik men i som snabbt formades i den gamla skolan och blev fånge i rollen. Frågan är om det är omöjligt att nya ledare kommer fram eller om det är en härskande ledarstil som kommer fortsätta att dominera den svenska samhällsutvecklingen? Tyvärr så pekar det mesta på det och särskilt i en orolig värld söker man den gamla kända tryggheten, oavsett om det är det som behövs eller ej.

Media: Ab, Exp, DN, DN2, DN3, SvD, SVT.
Mer på NetRoots för progressiva bloggare. Den socialdemokratiska programkommissionens blogg och Politometern med en samling med politiska bloggar. IntressantLäs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,