Grabben var dum så vi såg till att han bara behövde ett år
för att sedan ta ett arbete som inte krävde så mycket. Tyckte han skulle vara
tacksam. Att vi skulle ändra skolan så att han fann den stimulerande och att han
fick en förståelse av vikten av kunskap, så jobbar inte vi. Vi sorterar och
tror det föder framgångar…
Sorteringsskolan kommer på flera nivåer. Samtidigt så
enkelspåras undervisningen trots vad som står i Lgr11 (En massa om estiska
lärprocesser, Björklund måste ha missat detta?) För mig blir bilden allt
tydligare att arbetskraften ska fostras väl. En tro på att Sverige ska växa med
usla villkor än att stimulera ungas kreativitet. En kreativitet som de födds
med, men som skolan snabbt trubbar av dem. Istället för att med estetiken
stimulera detta och förberedda dem för att kunna bli drivna entreprenörer. Det
finns en motsägelse i regeringens agerande. Att skola för industrigolvet, men
tala för företagande. Det hänger inte ihop.
På en konferens i veckan så var den allmänna tron att
regeringen ”förbjudit” estetiken i skolan men att den i läro- och ämnesplaner
förstärkts var det ingen som visste. Det kom som en nyhet för de flesta närvarande som var lärare och skolledare. Åter så signalerar utbildningsminister Jan Björklund något annat än
vad som är beslutat och en osäkerhet sprider sig ute i svenska skolor.
Men om jag återgår till den korta yrkesutbildningen som
regeringen nu kommer driva fram är frågan vilka yrken som klarar sig utan
teoretiska kunskaper? Vilka yrken man kan göra karriär i utan att klara språket
och matematiken som exempel. Det är en snäv värld som för mig mer pekar på en
människosyn. En syn som sorterar.
I veckan kommer då budgeten och troligen finns det inget mer
att säga om det än allt som släpps genom gluggen på tågfönstren. Men att de
finns en generalplan för Sverige och arbetslinjen är jag numera tveksam på. Att inte regeringen lyfter är relativt klart, men som DN konstaterar så lyfter inte heller demokratin med detta duttande utan helhet...